Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label demam. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label demam. Papar semua catatan

Asam Jawa Madu ubat sakit tekak

Assalamualaikum

Hari ni as  nak kongsi cara ubat (tradisional kot) untuk sakit tekak (bengkak atau luka)

Balik dari Melaka baru-baru ni, as kena sakit tekak yang teruk. Tak luka sangat tapi bengkak yang teruk sebab terlalu sukar nak menelan makanan.

Oleh kerana lapar dan dahaga as tetap menelan dengan penuh seksaan.

Hati mula teringat azab Allah kepada mereka yang engkar di neraka. Ada yang kena minum air panas yang mendidih dan juga air nanah.

Dalam setiap kali sujud, as dapat rasakan seperti ada batu berat yang tindih tekak as. Rasa sangat sakit. Lalu as berdoa kepada Allah agar diampunkan dosa dan diringankan sakit.

Sakit tekak yang bengkak nih bukan sahaja sakit di tekak tapi ia turut sakit hingga ke telinga dan kepala jadi as demam juga.


AIR ASAM JAWA CAMPUR MADU

Dah makan pain killer, strepsils, minum air suam....tapi tak kurang bengkak tu..sekejap jer..

Tertiba teringat air asam jawa, as pun bancuh la dalam sesudu asam jawa bersama air panas dan letakkan 3 sudu madu. Sebab as tak suka minum masam sangat..

Minum suam-suam pun ok. Kalau panas sangat kang bahaya jugak tekak yang sakit tu

Alhamdulillah malam tu tidur dengan baik, kalau tak mesti terjaga sebab terasa perit anak tekak.

Asam jawa ni juga bagus untuk mencairkan kahak...sebab tu kalau boleh minum panas skit atau suam-suam.

Air asam masin dan asam jawa
Kalau malas sangat nak buat air asam jawa beli jer air asam jawa botol. Tapi as cakap betul buat sendiri lagi baik, ditambah madu. In sha Allah boleh kurangkan bengkak dan batuk.

Air asam masin tak yah la yer....tu as beli sebab teringin sangat..tapi tak sedap dah macam dulu-dulu....meloya lak...(~.~)










Heavy Fever

Assalamualaikum

Alhamdulillah, thanks to Allah that gives us good healthy today, but if one of u caught fever don't feel bad. Think positive and lets find good medicine to cure it. Ok?

Today my healthy also not as good as last week, because my doctor said i have gastric. I didn't think i will have   that disease cause i never checkup when my stomach ache. Hahaha...

Last Sunday i was go to the HOSHAH to make checkup, because i got headache, yeah heavy headache..may be u all ask if it is migraine... but i'm not sure.. because i am healthy person..(^^)/ its true

Before i go to the hospital, i had fever for all night and the temperature already down in the morning but, my head still hurt and at the afternoon, my stomach also ache ( butterfly in my stomach ;p ). So, after taken a few of panadol and it still cannot going, i decide to go to the hospital.

At hospital i take 3 samples blood....its not easy to take my blood because, my vein is very hard like steel...hahaha..joking..but its true..my blood cannot be taken easily... 



So, my face already turn red and ready to cry...two nurse felt guilty and one of them give up on me. Hohoho...i'm not a bad person to do this to them, but honest its really hurt even i have donate my blood 8 times..hurm maybe this time i'm not in good condition that makes me feel hurt when i get the injection. 

So after give all the samples they want, the result that i get is....NOTHING...they told me i'm NORMAL..its mean i'm healthy..... see  i told you before i am healthy person or GAGAH PERKASA ;p hehehe

They also give hypothesis my stomache is simptom to gastric...oh now i know my friends feeling when they have gastric..

Ohh..ohh,,this is gastric...white liquid that taste like colgate is the best medicine for gastric.... now i know ...( still excited until i writing rite now)

Oklah....need to go...i'm blogging at car workshop..and my baby suffiyah sleeping near to me..all people looking weird to me...hahaha...


Cold n Fever

Assalamualaikum...

Semalam as jaga kak saadah demam...

Malam tadi as demam pulak...terus tak tidor manusia tapi tidor ayam

Siang makin teruk...

Tengah hari pergi PK UKM dengan rempit motor..

Mujur tak ekseden sebab nyaris kena pitam...

Doktor tak tahan wad walaupun demam pada tahap tinggi

Makan ubat dapat tidor 1-2 jam...

Demam akak pulak makin teruk dari as..

Dia taknak pergi klinik sebab kaki dia sakit...

As tak larat juga nak papah dia...sebab kepala as da biul..

Mujur as demam sikit...so boleh picit-picit kepala akak sesaat dua..

Along telifon postpone party befday baby chuppy..

Tak jadi balik esok...maka nak rehat sepenuhnya bagi pulih demam dan angkat akak pergi klinik...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rasa macam nak balik jer...

Sebab time demam-demam ni mak akan teman as tidur...

Dengar as menangis-nangis dalam tidur sambil picit-picit kepala as...

Tapi as tak boleh...

Kesian akak, kalau as balik

Takder sesiapa kat rumah...melainkan 2 orang yang tengah demam...

Harap malam ni demam as tak teruk sangat macam siang tadi supaya as leh jagakan akak..


Ya Allah ya tuhanku terima kasih kerana 
memberi demam padaku...
moga aku tabah menghadapi ujian kecil 
Mu ini
Sekiranya aku gagal, ku mohon keringanan daripadaMu





Kena Makan banyak buah-buahan

ehsan pakcik goOgle--sedapnya


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...


Demam rasanya dah nak beransur pulih...hampir seminggu ya..sebab keluar masuk air-cond plus banyak meronda semenanjung Malaysia..hehehe

Deria rasa masih belum pulih, hidung masih tersumbat dan suara masih sengau..uhukkss.....

Teringat kuliah Ust Zakaria, orang sakit jangan dibawak makanan terutama buah. Sebab kalau dah sakit, mulut rasa payau ja..semua benda rasa tak sedap... tapi kalau bagi duit..memang nak.

Situasi bagi buah-buahan :

As : Pakcik tahan dah?? Ni as bawak buah strawberi..
Pakcik : Terima kasihla, letak aje tepi tu, takder selera nak makan...

Situasi bagi duit :

As : Moga pakcik cepat sembuh (salam hulur duit)
Pakcik : Ye terima kasih la (ambik duit letak bawah bantal)

Ust Zakaaria cakap, orang sakit nih, memang takde selera nak makan, tapi kalau kiter hulur duit dia takkan tolak...hehehe maybe..

------------------------------------------------------------------------------------------

Ok saya demam, saya mahu makan dan saya mahu duit....adakah saya tamak?? (^^)

Saya nak makan buah-buahan, maka saya belila buah jambu batu, jambu madu, jambu bulat, limau bali, buah ciku dan mangga. Tapi saya tak dapat nak habiskan semuanya sebab deria rasa saya pahit. Uhukkss..

Cicah pulak buah-buah ni dengan rojak buah Mak Bee....sedapnya...

Sebelum menulis nih saya dah habiskan sebiji buah mangga...

Limau bali ada lagi, itupun minta housemate makan banyak-banyak bukan apa, nanti layu tak sedap makan, orang sakit mana makan banyak..hehehe...

Teringin nak makan buah tembikai susu..buat air pun sedap ye.....tak sabar nak jumpa aishah suh dia belanja makan esok..hikhikhik...;p

Bolehkah aishah???


Persiapan

Assalamualaikum

Kepala masih pusing, demam ringan masih belum hilang ( saya suka!!!! ) (^^)

Tinggal 3 hari lagi nak masuk 2011.

Majlis resepsi perkahwinan masih belum setel. Tanpa saya tidak mengapalah kot. Saya tidak larat nak hadir.

Terdengar bebelan ibu, saya kena hadir juga kalau tidak macam mana majlis nak berlansung..ye tak?? hahaha....

Owh....unMood AGAIN

Berat hati saya nak tinggalkan, namun kebenaran adalah menyakitkan dan BEST!!!
----------------------------------------------------------------------------------------------

Demam-demam ni, macam-macam saya nak makan....

Apa yang saya nak makan?? Mari saya buat senarai :

  1. Tomyam campur tanpa daging - malam tadi da makan tp lupe pesan taknak daging
  2. Sup cendawan
  3. Spagetti
  4. Sponge cake
  5. ABC kurang manis yang banyak bahannya taknak nata de coca
  6. Burger
  7. Udang butter
  8. ikan ( masak stim, bakar, ) - ni ibu dah buatkan sebelum demam tapi nak lagi

Itu saje kot buat masa ni....


Ibu kate sabar yer manje, minggu ni kiter jumpa. Tapi saya nak balik jumpa abah....ibu kata tak payah kiter pergi berseronok-seronok...


Huk-huk...saya mahu ibu dan abah pergi bawa saya makan seafood..bufet yang besar punyer...


Hahaha...ok as cukup ngarut.....pergi makan ubat then tidur....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...