Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label Salam Ramadhan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Salam Ramadhan. Papar semua catatan

Dutch Lady Chocolate Drink

Assalamualaikum semua (^^)/

Bagaimana dengan puasa anda pada hari ini? Sahur tak? Jangan malas sahur, ok?

As walau malas macam mana pun, as akan pastikan sahur tidak tinggal. Bukan kerana as terlalu suka makan ;p tapi as jaga kesihatan badan, dan as ingin pastikan as mampu untuk menjalankan ibadah puasa dengan baik tanpa sebarang gangguan yang tidak sepatutnya. 

Sebelum tidur malam, kalau as malas nak masak nasi, Kak Saadah akan pergi masakkan. Tengok betapa sayangkan rumate as pada. Kak Sa'adah salah seorang pencinta hati As. Tapi selalunya as takkan bagi dia masak. hahaha..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok berbalik pada tajuk Dutch Lady Chocolate Drink.

Lama sangat as cari produk ni dalam bentuk susu tepung. Selama ni as akan beli susu kotak. Tapi tak tahan la kan. As da rajin minum, kalau beli satu paket tu sehari boleh habis 3 kotak terus. Sebab cucuk straw dan masuk mulut, slurpp..slurpp habis sekotak. 

Paghok macam ini....hehehe

Jadi sejak beberapa tahun lepas as asyik skodeng rak susu tepung cari susu tepung Dutch Lady Chocolate nih tapi yang as jumpa adalah untuk budak-budak kecil ajer..

As pun check IC balik...oh as sudah tua bangka...

Kadang-kadang hati tu berkata : As rembat ajer la...janji dia perisa coklat walau untuk kanak-kanak.

As beli???

Pastinya tidak, kerana ego yang tinggi!!! Hahaha...

Hari ini, tengah ambil milo sepeket, mata as teralih kepada rak susu sebelah. Sekilas pandang tak menarik perhatian, tapi pandang balik...haaaa biar betul???

Dutch Lady Chocolate Drink RM 7.95

Dutch Lady Chocolate Drink untuk dewasa kan??? Tengok takder nyatakan pasal umur. Gambar baby pun takder...betul ke ni?? Yer betul kot...

Letak milo dan capai Dutch Lady Chocolate Drink paket kecil. Nak try dulu...

Hati berbunga riang. Sahur kalau tak makan nasi pun takper, asalkan as minum susu, tetapi mesti ada perisa coklat. 

Ok, kepada pencinta hati as semua, sahur itu penting tau, malas makan nasi takper tapi sekurang-kurangnya carilah pengganti makanan yang berkhasiat dan memberi tenaga.

Macam rumate As, Kak Saadah, dia pencinta roti dan kurma. Kalau takder roti, kurma pun dah cukup.

Semoga kita semua dapat menjalani ibadah puasa dengan jayanya dan penuh keberkatan dari Allah S.W.T

InshaAllah

Siapa tak pose tak boleh raya

Selamat Hari Raya

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan buat pencinta hati As (^^)/

Sihatkah anda semua?

Bagaimana pula dengan ibadah puasa anda? Pasti perut anda sudah mulai biasa tidak makan siangkan??

Mengaji dah khatam? As belum habis lagi. Sikit lagi

Dah beli baju raya? As tak beli, harapkan orang bagi aje kalau ada...anda ada nak bagi as baju raya?? ;p

Kuih tahun ni banyak tak? As tak banyak, sikit aje setakat syarat aje, supaya ada la benda nak dijamu pada saudara-mara bila datang berkunjung nanti. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tetiba teringatkan aliya dan anak buah lain yang dah petah berbicara.

Siapa tak poce??? As bertanya pada anak buah as...masing-masing tunduk malu-malu miaw...

Siapa tak poce takleh raya dan tak dapat duit raya tau...as cakap

Tapikan bila as fikir balik, yang mana lagi penting untuk disambut puasa atau raya.

Jawapan dari Kak Saadah : Dua-dua penting, kalau kita kata puasa penting, raya juga penting, kalau tidak Allah tidak akan buat 1 Syawal sebagai tarikh haram puasa dan sebagai tanda sambutan kemenangan orang-orang Islam yang berjaya menjalankan kewajipan antara 5 rukun Islam.

Ini yang sepatutnya as ajarkan pada anak-anak buah as.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Siapa puasa tapi tak tutup aurat??

Angkat tangan!!!

Masa as jalan-jalan cari juadah berbuka puasa dengan kak Sa'adah di Bazar Ramadhan Seksyen 1 Bandar Baru Bangi, masih dilihat ramai peniaga wanita tidak menutup aurat. 
Pada asalnya as tak kisah, tapi as ditegur oleh Kak Sa'adah. As tak yah la beli kat orang ni, dia tak pakai tudung. Dalam hati as berkata, oh kenapa selama ni as tidak mengambil berat hal yang bergitu penting sekali.

Dalam doa terakhir as, 
Ya Allah Ya Tuhanku,
Pertemukanlah aku dengan orang-orang yang baik dan beriman denganMu


Mimpi dengar lagu

Assalamualaikum,

Salam Ramadhan yang ke-12 kepada pembaca blog Cinta Hati As.

Adakah anda cinta pada As?? Hehehe

Hari ni walaupun as kunci jam 430 pagi, tapi mata mengantuk sangat maka As hanya dapat bangun solat sunat jam 5 pagi. Lepas sahur dan mandi subuh as cepat-cepat solat subuh pulak.

Dalam kesejukan pagi, mata kembali mengantuk dan mahu masuk tidur. Dari atas katil as ternampak housemate yang bagus si Maisa, telah bersiap melangkah keluar rumah untuk pergi lab pada jam 6.30...bagus sungguh Maisa. Dah la berbuka malam semalam dia belanja besar. Kenyang sampai ke pagi. Alhamdulillah.

Mata terus terpejam dan bermimpi

Terasa macam realiti, pergi ke satu tempat. Ini campaign kah?? Waktu solat dah tiba, air pula tiada disitu. Berlari-lari mencari bilik air untuk mandi dan wuduk bagi solat berjemaah. Masa hampir tamat. Sungguh penat berlari berebut-rebut dengan rakan-rakan lain. Ternampak orang-orang besar UKM turut datang mencari bilik air untuk wuduk jugakah? Ah...tidak peduli...siapa datang dulu dia yang ada hak..hahaha



Bila dah dapat masuk bilik air, tak dapat pulak bukak pili air...ah tension dan dalam masa yang sama terasa dihambat waktu solat. Kemudian...as terdengar orang menyanyi lagu Sepohon Kayu.

Terjaga

As terjaga dengan sendiri apabila rasa seperti leher terbelit dengan selimut. Patutla susah nak nafas dalam mimpi tu..rasa macam berlari beribu batu.

Kemudian tercari-cari nyanyian lagu Sepohon Kayu, tiada! Hanyalah ada alunan bacaan al-Quraan dari sekolah di belakang blok. Jam hampir kepada 7.30 pagi.

Akak Sa'adah dah mula bersiap nak pergi PTSL

As, bangun dengan mata separuh tertutup. Cuci muka dan sarung jubah sahaja. Kena tegur, kenapa nampak serabai saja...

Hahaha..biarkan sahaja, balut dengan selendang pashmina..

Sekian, Terima Kasih.


Bersama Tersayang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua (^^)

Pada sabtu yang lepas saya telah pulang ke rumah bersama dengan yang tersayang. Kebetulan pada hari itu diadakan majlis berbuka puasa di masjid. Kami langkah kanan yer??? Alhamdulillah...hehehe

Selesai terawih, nenek saya mengadakan majlis khatam al-Quran. Sangat seronok....walaupun saya hanya dengar sambil cuci periuk di luar masjid...huhuhu..

Fuhh...penat sangat tapi penat lagi orang tuh yang kena drive...so saya mesti kuat dan jangan lemah dan kalah dengan kepenatan itu.

Owh gembiranya sebab masih diberi peluang untuk bersahur dengan keluarga dan tersayang pada esoknya...kemudian kami pulang semula ke bangi sambil membawa bekalan dari emak tersayang.

Sebelum sampai ke bangi, saya dibawa untuk solat asar di masjid KUIS. Cantiknya pemandangan disitu....rasa sejuk jer. Sempat jugak ambik gambar kat situ, tapi takleh nak upload, card reader ditinggalkan dirumah kampung...hehehe

------------------------------------------------------------------------------------------

Kalau ikutkan saya nak ponteng kelas jer arini, tapi alhamdulillah, Allah bukakan pintu hati untuk saya balik juga ke UKM dan HADIR ke kelas MIT. Sampai jer rumah malam tadi pelbagai sms yang saya terima dari group saya...huhuhu...seperti yang dijangkakan...sungguh memeningkan apabila terjadi masalah komunikasi antara ahli kumpulan. MUJUR saya balik..hadoiyai....korang ni pun.....

Hari ni datang kelas kul 11, hanya saya dan majid saja ada...su tak hadir. Awat hang tak habaq kat cheq awal2...ececeh...tu la dok men gurau tak moh p class minggu lepas...skali tak p betui2...

Tapi, takziah saya ucapkan pada Su bilamana saya terima sms kamu pada jam 2.45 pm, mengatakan nenek kamu baru saja meninggal dunia. Semoga roh nenek ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman...Amin.

Orang kata bila saudara kita nak meninggal kita akan dapat rasa tak kena...Su pun camtu..so dia tak pergi kelas...ingat dia masih sakit (tulang retak).


Kepada suhani sulaiman : Jangan risau pasal kelas...saya dan majid dah siapkan tugasan dan submit pada dr. Pasal surat kajian ke netregy tu saya dah minta kebenaran dr..tinggal lagi saya tinggalkan sedikit task untuk kamu iaitu ubahkan surat tu pada english...sian sama itu majid tidak faham bahasa..hahaha. Progress report saya akan buat draf...nanti awak dan majid double check. Ok???

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ok....pengakhiran post hari ini...

Kegembiraan semalam masih terasa dan MANISnya ia apabila ia terhasil dari dugaan dan rintangan yang ditempuhi dengan sabar.

Saya berharap...pada masa akan datang, kami akan dapat tempuh dugaan yang mungkin mencabar lagi dengan sabar dan tidak akan lupa berdoa padaNya...amin...

Fasa 2

Assalamualaikum semua (~~)

Hari ini kita telah masuk fasa ke dua kita berpuasa. Semalam masa menunggu untuk buka puasa. Seorang muslimah telah memberi sedikit tazkirah. Cerita dia lebih kurang macam ini....

Satu hari seorang lelaki telah datang kepada Saidina Abu Bakar as-siddiq dan Rasulullah S.A.W. Lelaki tersebut telah memaki hamun Saidina Abu Bakar. Namun, beliau dan baginda Rasulullah S.A.W hanya berdiam diri sahaja. Lelaki tersebut tidak puas hati dan terus memaki hamun sehingga Abu Bakar rasa tercabar dan terbangun dengan cepatnya.

Rasulullah S.A.W pun turut bangun dan ingin pergi dari situ. Hal ini mengejutkan Abu Bakar lalu beliau bertanya pada baginda S.A.W. " Ya, Rasulullah, kenapa kamu ingin pergi sewaktu lelaki itu memaki aku" Lalu baginda S.A.W berkata " Sewaktu kamu bersabar dimaki hamun, malaikat ada berdiri disebelah kamu untuk membalas kata-kata lelaki tersebut. Namun, apabila kamu bangun untuk membalasnya. Malaikat beredar dan datanglah syaitan. Sesungguhnya aku tidak mahu berada bersama-sama dengan syaitan".

-----------------------------------------------------------------------------------------

Lebih kurang camtulah tazkirah sebelum berbuka puasa semalam. Saya terpaksa cari balik citer ini dionline sebab ada sedikit kekeliruan tentang cerita yang disampaikan. Andai ada salah dan silap cerita di atas...maaf ya...

Apa yang kawan-kawan faham dari cerita di atas (^^)/ ???

----------------------------------------------------------------------------------------

Sesungguhnya hati saya sekarang ni ada kemarahan...saya tak tahu macam mana untuk lepaskan marah ini. Rasa sangat menyeksakan diri. Sejak dua menjak ini saya selalu pendamkan marah, sedih dan kecewa. Sampaikan satu tahap, tiada ruang kosong lagi untuk disimpan dalam hati menyebabkan ia meletup...pow!!! =p

Ia sangat tidak baik untuk kesihatan saya. Inikah puncanya berat saya makin turun. Wah....cara penurunan berat badan yang tidak sihat!!!!

Teringat masa sekolah dulu, seorang guru saya yang berbadan sihat ditegur oleh seoorang guru lelaki kerana badannya yang besar. Guru saya itu terasa hati lalu dia bertanya pada saya " As...gemuk sangat kah saya???" Owh.....tidak termampu untuk saya berkata-kata...hanya tersengih...lalu guru itu beritahukan hal ini pada suaminya. Suami guru pun berkata " Tidak sayang...kamu tidaklah terlalu gemuk...itu tanda kamu bahagia" So...sweet...guru saya pernah cakap sejak dia kahwin dia sangat bahagia bersama suaminya.

Owh....saya mula terfikir adakah gemuk itu bahagia dan kurus itu sengsara?? Adakah saya tengah makan hati sekarang ini?? Tidak kot!!!!!

------------------------------------------------------------------------------------------

Will of "D" ??? apa yang saya cuba sampaikan... saya agak terasa hati dengan perkataan tersebut. Orang cakap kata-kata itu melambangkan sifatnya sendiri. Setengah orang suka berkata tanpa berfikir. Saya juga macam itu. Tapi apabila saya sedar saya sangat menyesal. Tapi pepatah mengatakan terlajak perahu boleh diundur...terlajak kata? siapa yang tahu?

Takper la as.... lebih baik kamu diam sahaja dari bertanyakan ia, sebab ini bukan ilmu tapi ini kebenaran. Biarlah kebenaran itu terjadi dari diberitahu....I don't care anymore.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Buah yang paling manis selalunya matang pada hujungnya-apakah ini????

Salam Ramadhan






Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...