Langkau ke kandungan utama

Catatan

Menunjukkan catatan yang berlabel Salam Ramadhan

Dutch Lady Chocolate Drink

Assalamualaikum semua (^^)/
Bagaimana dengan puasa anda pada hari ini? Sahur tak? Jangan malas sahur, ok?
As walau malas macam mana pun, as akan pastikan sahur tidak tinggal. Bukan kerana as terlalu suka makan ;p tapi as jaga kesihatan badan, dan as ingin pastikan as mampu untuk menjalankan ibadah puasa dengan baik tanpa sebarang gangguan yang tidak sepatutnya. 
Sebelum tidur malam, kalau as malas nak masak nasi, Kak Saadah akan pergi masakkan. Tengok betapa sayangkan rumate as pada. Kak Sa'adah salah seorang pencinta hati As. Tapi selalunya as takkan bagi dia masak. hahaha..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ok berbalik pada tajuk Dutch Lady Chocolate Drink. Lama sangat as cari produk ni dalam bentuk susu tepung. Selama ni as akan beli susu kotak. Tapi tak tahan la kan. As da rajin minum, kalau beli satu paket tu sehari boleh habis 3 kotak terus. Sebab cucuk straw dan masuk mulut, slurpp..slurpp habis sekotak…

Siapa tak pose tak boleh raya

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan buat pencinta hati As (^^)/
Sihatkah anda semua?
Bagaimana pula dengan ibadah puasa anda? Pasti perut anda sudah mulai biasa tidak makan siangkan??
Mengaji dah khatam? As belum habis lagi. Sikit lagi
Dah beli baju raya? As tak beli, harapkan orang bagi aje kalau ada...anda ada nak bagi as baju raya?? ;p
Kuih tahun ni banyak tak? As tak banyak, sikit aje setakat syarat aje, supaya ada la benda nak dijamu pada saudara-mara bila datang berkunjung nanti. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tetiba teringatkan aliya dan anak buah lain yang dah petah berbicara.
Siapa tak poce??? As bertanya pada anak buah as...masing-masing tunduk malu-malu miaw...
Siapa tak poce takleh raya dan tak dapat duit raya tau...as cakap
Tapikan bila as fikir balik, yang mana lagi penting untuk disambut puasa atau raya.
Jawapan dari Kak Saadah : Dua-dua penting, kalau kita kata puasa penting, raya juga penting, kala…

Mimpi dengar lagu

Assalamualaikum,
Salam Ramadhan yang ke-12 kepada pembaca blog Cinta Hati As.
Adakah anda cinta pada As?? Hehehe
Hari ni walaupun as kunci jam 430 pagi, tapi mata mengantuk sangat maka As hanya dapat bangun solat sunat jam 5 pagi. Lepas sahur dan mandi subuh as cepat-cepat solat subuh pulak.
Dalam kesejukan pagi, mata kembali mengantuk dan mahu masuk tidur. Dari atas katil as ternampak housemate yang bagus si Maisa, telah bersiap melangkah keluar rumah untuk pergi lab pada jam 6.30...bagus sungguh Maisa. Dah la berbuka malam semalam dia belanja besar. Kenyang sampai ke pagi. Alhamdulillah.
Mata terus terpejam dan bermimpi Terasa macam realiti, pergi ke satu tempat. Ini campaign kah?? Waktu solat dah tiba, air pula tiada disitu. Berlari-lari mencari bilik air untuk mandi dan wuduk bagi solat berjemaah. Masa hampir tamat. Sungguh penat berlari berebut-rebut dengan rakan-rakan lain. Ternampak orang-orang besar UKM turut datang mencari bilik air untuk wuduk jugakah? Ah...tidak peduli...s…

Bersama Tersayang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua (^^)

Pada sabtu yang lepas saya telah pulang ke rumah bersama dengan yang tersayang. Kebetulan pada hari itu diadakan majlis berbuka puasa di masjid. Kami langkah kanan yer??? Alhamdulillah...hehehe
Selesai terawih, nenek saya mengadakan majlis khatam al-Quran. Sangat seronok....walaupun saya hanya dengar sambil cuci periuk di luar masjid...huhuhu..
Fuhh...penat sangat tapi penat lagi orang tuh yang kena drive...so saya mesti kuat dan jangan lemah dan kalah dengan kepenatan itu.
Owh gembiranya sebab masih diberi peluang untuk bersahur dengan keluarga dan tersayang pada esoknya...kemudian kami pulang semula ke bangi sambil membawa bekalan dari emak tersayang.
Sebelum sampai ke bangi, saya dibawa untuk solat asar di masjid KUIS. Cantiknya pemandangan disitu....rasa sejuk jer. Sempat jugak ambik gambar kat situ, tapi takleh nak upload, card reader ditinggalkan dirumah kampung...hehehe
-------------------------------------------------------------------…

Fasa 2

Assalamualaikum semua (~~)
Hari ini kita telah masuk fasa ke dua kita berpuasa. Semalam masa menunggu untuk buka puasa. Seorang muslimah telah memberi sedikit tazkirah. Cerita dia lebih kurang macam ini....
Satu hari seorang lelaki telah datang kepada Saidina Abu Bakar as-siddiq dan Rasulullah S.A.W. Lelaki tersebut telah memaki hamun Saidina Abu Bakar. Namun, beliau dan baginda Rasulullah S.A.W hanya berdiam diri sahaja. Lelaki tersebut tidak puas hati dan terus memaki hamun sehingga Abu Bakar rasa tercabar dan terbangun dengan cepatnya.
Rasulullah S.A.W pun turut bangun dan ingin pergi dari situ. Hal ini mengejutkan Abu Bakar lalu beliau bertanya pada baginda S.A.W. " Ya, Rasulullah, kenapa kamu ingin pergi sewaktu lelaki itu memaki aku" Lalu baginda S.A.W berkata " Sewaktu kamu bersabar dimaki hamun, malaikat ada berdiri disebelah kamu untuk membalas kata-kata lelaki tersebut. Namun, apabila kamu bangun untuk membalasnya. Malaikat beredar dan datanglah syaitan. Sesungg…

Salam Ramadhan

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
T…