Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label sahabat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sahabat. Papar semua catatan

SAHABAT menjadi KEKASIH

Assalamualaikum..

Topik kita hari ini ialah sahabat...eceh cam as ni penceramah pulak kan..hihihihi

As tak ramai sangat kawan, di facebook pun tak ramai jugak..adala se dua ratus orang...tapi sekerat dua yang as kenal, yang lain tu mungkin peniaga online atau customer as.

Kat luar pun as tak ramai kawan, tapi as ada ramai kenalan.

As buat perbezaan antara kawan dan kenalan.

Bagi as kawan tu macam kalau jumpa..mesti bersapa... pernah borak-borak yang simple-simple..."eh dah siap kerja sekolah?"....tau sikit-sikit latar belakang dan pernah juga makan bersama...itu sahaja.

Kenalan pula bagi as hanyalah kenal nama dan muka atau mungkin hanya cakap untuk .."as, pinjam pen" dan  senyum sahaja jika jumpa.

Bagaimana dengan anda? 

SAHABAT

Apa maksud sahabat? Mengikut definisi kefahaman as : Sahabat adalah orang yang paling rapat dengan kita, tau rahsia kita, berkongsi suka duka, makan sepinggan, tidur sebantal...- (okey sama jantina dan tidak lebih-lebih yer ), pernah juga bergaduh.


Sahabat anda lelaki atau perempuan?

As ada sahabat perempuan dan sahabat lelaki. Alhamdulillah, as bersyukur sangat-sangat sebab Allah mengirimkan sahabat-sahabat as ni.


Sahabat-sahabat as adalah terdiri mereka yang sangat menjaga Islam, menjaga akhlak, menjaga persaudaraan dan menyayangi as, menegur as jika ada tersalah langkah, tidak membiarkan as berseorangan dan sentiasa menarik tangan as untuk pergi ke arah kebaikan
Bergaduh

Kita bukan insan kamil. Jadi as pernah jer bergaduh dengan sahabat-sahabat as. Menangis aja la...tak bercakap...muka pandang dinding...merajuk....telefon abah mak bagitau tengah merajuk dan menangis dalam telefon tanpa bicara apa-apa....

Mak abah pun bagi nasihat....apa nak kecoh-kecoh...pergi pada sahabat tu...chokek pinggang dia...hahahaha



Memang nak dapat pelempang, kalau sahabat as tu jenis panas baran...hohoho

Terlajak kata

Ada sekali, sahabat as nasihatkan sesuatu, as buat macam yang dia nasihatkan...tak menjadi...as nangis dengan teruk sekali..dan tanpa as sedar as termarah kat dia (sepatutnya as yang salah kenapa nak salahkan orang lain)...sahabat as terus pujuk dan minta maaf...tersentap hati as...sebab tersedar dengan kesalahan as sendiri....adoiyai kenapa la mulut ni terlajak kata....

Mesti sahabat as sedih juga waktu tu...as pun minta maaf


Sahabat menjadi Kekasih yang membawa ke syurga

Maksud as : daripada sahabat menjadi suami atau isteri

Macam as cakap kat atas, sahabat-sahabat as adalah orang-orang yang hebat, berbudi pekerti dan sangat menjaga diri sebagai hambaNya.

Kalau sahabat lelaki as, time keluar beramai-ramai...mereka akan jaga keselamatan dan menghadkan pergaulan kami.

Sahabat-sahabat lelaki as juga tidak takut untuk tegur as jika as tersingkap aurat.

Oleh itu, as pernah berseloroh dengan mak...kalau sahabat-sahabat lelaki as ni nak melamar as jadi isteri, as terima mak..


Persoalan : ada tak sahabat - sahabat lelaki as yang nakkan as sebagai isteri?

As pun tak tahu...jadi as pun jadi CAT yang curiosity.... as tanya pada sahabat-sahabat lelaki as ni..

Dialog as dan sahabat-sahabat lelaki :

As         : Awak nak tak jadikan saya isteri awak? 
Sahabat 1 : InsyaAllah jika awak adalah jodoh saya.

As           : Awak suka saya tak?
Sahabat 2: Hanya Allah yang tahu.

Okey......jadi as fikir as bukanlah untuk mereka...sebab as tahu as tak layak untuk mereka ni...(~~)/

Jawapan yang diberikan mereka ini adalah jawapan satu masa dahulu...

I am a dead cat.....(T_T)

Sekarang? ....




AS....Tanjō-bi omedetō









Assalammualaikum
Hari ni hari lahir AS
yang ke - 26 tahun
semalam mak masak laksa untuk as
hari ni as sampai jer rumah dibangi,
kak ayu dan kak saadah pun buat laksa untuk as
siap ada kek perisa chocolate banana secret resepi...

wah...seronoknya...

dapat hadiah dari akak saadah, akak ayu dan atikah




dapat tabung frogie, mug bertutup dan cermin yang comel....
semuanya dalam warna yang sangat ceria dan penuh kasih sayang

terima kasih mak abah
terima kasih akak saadah
terima kasih akak ayu
terima kasih atikah


dan terima kasih kepada kengkawan yang wish befday untuk as


baru saya sedar dunia ini saya masih tidak keseorangan lagi...

kalau takder aral ahad ni asyah juga telah mencutikan diri untuk as
tengok wayang kiter??

yeahh...




Kau Pergi



Salam sejahtera semua...

Pagi ni aku bangun awal cam biasa. Kemudian lepas solat subuh aku pergi beli nasi lemak. Kakak jual nasi lemak cakap rindu kat aku. Hehehe...lama dah tak beli nasi lemak dia. Kemudian aku sarapan sambil tengok MHI. Topik yang dibincangkan mengenai penderaan kanak-kanak.

Kemudian aku terfikir 2 minggu ni sebenarnya berlaku banyak peristiwa sedih...cuma aku yang tak cerita dalam My Idea ni. Maybe ramai kawan aku yang dah tau sebab aku dah citer pada korang kan.

Kalau dalam berita kiter dengar cerita penderaan budak 3 tahun yang membawa maut. Tapi aku lak pada pagi sabtu 27 Febuari 2010, dengar berita anak kawan housemate aku meninggal. Kemudian tengah santai pada petang hari tu kawan ku Noin telifon mengatakan Asraf meninggal dunia.

Berita kematian Asraf sangat mengejutkan aku. Aku mula tak sedap hati bila Noin telifon (sebab dia takkan telifon melainkan perkara penting). Aku pun tak terfikir dia akan tanya hal syarikat dah sebab dia dah berhenti kerja. Waktu tu aku memang terfikir ni mesti ada kaitan dengan seseorang. Dan seperti yang diduga benar. Asraf meninggal dunia sebabkan lemas di kawasan rekreasi.

Seperti biasa bila seseorang meninggal dunia kiter akan terkenang saat-saat dia hidup. Macam mana kiter kenal dia dan kebaikan dia pada kite. Aku pula terkenangkan akhlak dia yang baik, seorang yang menjaga agamanya dan dia orang yang agak peramah. Waktu aku mula kerja di tempat baru, dia yang tegur aku sebab aku senyap sangat. :D

Masa ditempat kerja lama aku, aku selalu perhatikan asraf. Dia tak seperti kawan-kawan yang lain, bila time solat dia akan segera solat. Dia tak merokok dan sentiasa menjaga tutur katanya. Jika nak jadi calon suami ni memang kira ok dah. Tapi ni dari pandangan aku la. Sebab aku kerja sebulan jer lepas tu aku tukar ke UKM.

Last contact, awal bulan dua. Dia minta tolong aku untuk jadi staff IT dia. Aku waktu tu memang tak boleh tolong sebab aku terikat kontrak dengan KPT. Tapi, aku dah setuju nak tolong dia buat part time. Sangat-sangat tak sangka bila dia dijemput Ilahi seawal ni.

Kelmarin malam, tengah study, tetiba no Asraf keluar di handsetku. Huish....budak ni hidup lagi...hatiku bertanya. Rupa-rupanya adik asraf yang guna no tu. Dia sebarkan abang dia dah kembali ke rahmatullah. Adik dia duk tanya siapa kekasih abang dia. Huhuhu...aku tak tau. Sebab aku dah tak kerja ngan dia dan kami pun jarang berhubung. Sori sangat-sangat.

Setiap kejadian ada hikmahnya, Allah menjemput Asraf pergi awal kepadaNya maybe sebab taknak dia terjebak lebih lama dengan dunia yang semakin huru-hara ni. Kiter yang masih hidup ni pula diminta untuk terus beringat siapa kita dan apa tugas kiter di dunia ini.

Al-Fatihah buat sahabatku Asraf Othman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...