Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label cinta. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label cinta. Papar semua catatan

Maksud adik beradik tiri

Assalamualaikum

Hari ni as nak menerangkan tentang hubungan antara adik beradik as.

As mempunyai dua orang abang yang berlainan ayah dengan as tetapi sama emak.

As juga mempunyai seorang adik yang sama mak dan abah dan sorang lagi adik yang lain mak.

Haaa....berbelit tak??

Sejak dari kecil lagi as dah di ajar bahawa adik beradik as bukan adik beradik tiri.

Tetapi untuk abang-abang as dengan adik bongsu as mereka adalah adik beradik tiri, kerana berlainan mak dan ayah.

Kalau nak sebut betul-betul macam ni...

Ayah abang as berkahwin dengan mak as, dan ayah abang meninggal dunia. Kemudian abah as berkahwin dengan mak as dan lahirkan as dan adik as budin.

Maka as dan abang-abang as adalah adik beradik kandung 1 mak. Contoh seperti gambar rajah di bawah.
Tetapi abang as tak boleh jadi wali as sebab berlainan nasab.



.Adik beradik kandung as yang sama mak dan abah ialah budin. Contoh gambar rajah di bawah.
Kemudian abah as berkahwin lagi satu, dan as dapat sorang adik lelaki, Naim. Maka Naim pun adik beradik kandung as satu ayah. Naim boleh juga jadi wali as. 




Dan untuk istilah adik beradik tiri pula ialah seperti antara abang-abang as dengan adik as yang bongsu sebab lain mak dan lain ayah. Contoh gambar rajah di bawah.




Penerangan Warna Kotak :

Kotak hijau dan kotak biru : As dan adik as Budin duduk di tengah-tengah dan menjadi adik beradik kandung antara abang-abang as dan adik as yang bongsu.

Kotak Merah : Abang-abang as dengan adik bongsu as adalah adik beradik tiri.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

As sangat sayangkan adik beradik as, as tak ramai adik beradik jadi as sangat sedih kalau orang cakap abang-abang as tu bukan abang kandung sedangkan kami berkongsi darah dari ibu yang sama.

Yer mungkin ada orang tak sayangkan adik beradik lain mak atau ayah tapi bukan as.

Dari kecil sehingga as besar, as penat terangkan hal ni pada masyarakat sekeliling bahawa abang-abang as bukan adik beradik tiri kerana kami masih ada hubungan darah tidak kirala sama mak atau sama ayah.

Dan apa yang perlu ditekankan, adik beradik tiri ini boleh batal air sembahyang dan as perlu menutup aurat seperti bertemu dengan lelaki ajnabi yang lain...kerana apa??? sebab lain MAK dan AYAH...malah kami boleh kahwin....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ada yang meminta as memberikan bukti-bukti yang berlandaskan dalil AQLI dan NAQLI...untuk mengukuhkan bahawa abang-abang as bukan abang tiri

Tetapi.....maaf as katakan sebab as tak pandai nak kaitkan surah-surah atau hadis-hadis dalam hal ini..

kalau ada pun mungkin boleh guna ayat ini....

surah An Nisa ayat 23


"Diharamkan atas kamu (mengawini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan; saudara-saudaramu yang perempuan; saudara-saudara bapakmu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudaramu yang laki-laki; anak-anak perempuan dari saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu istrimu (mertua); anak-anak istrimu dari pemeliharaanmu dari istri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan istrimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengawininya; (dan diharamkan bagimu) istri istri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkawinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"


Dalam maksud ayat di atas, as nak cuba kaitkan hubungan as dengan abang-abang as adalah haram berkahwin sebab kami bersaudara walau pun satu mak berlainan ayah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa-apa pun as ada jumpa pertanyaan orang kepada penceramah terkenal Ustaz Azhar idrus mengenai adik beradik tiri.



agak kasar sikit bahasa Ustaz Azhar tapi as harap jelas pada mereka yang masih suka mempersoalkan hal ini.
----------------------------------------------------------------------------------------------

As cuba yang terbaik untuk memberikan penerangan kepada anda yang masih tidak tahu mengenai istilah adik beradik tiri...

Jika penerangan as ni salah, mohon perbetulkan di ruang komen bersama bukti anda.

Persediaan menerima penghuni syurga

Assalamualaikum,

Minggu lepas as menerima berita pemergian arwah adik Adam Syukri. Siapakah adik ini? Jika ada yang tak tahu boleh la buat carian di Internet.

Siapa dia dengan as? Dia hanyalah saudara seIslam dengan as, keturunan Nabi Adam a.s, seorang hamba Allah dan penghuni syurga.

Adik Adam meninggal dalam usia yang muda. Pemergiannya dengan fizikal yang sudah cukup cantik dan sempurna berbanding semasa kelahirannya dalam keadaan yang sungguh rasa kasihan. Namun, ibu dan ayahnya tidak pernah berputus asa untuk mengubati anak mereka. 

As tertanya-tanya sekuat manakah hati ibubapa yang menerima anak penghuni syurga ?

Dalam masa as menerima perkhabaran kematian adik Adam, as terbaca status kakak ipar. Sungguh pelik dan muskil dalam hati. Hendak tanya takut tak kena tempat...harap-harap tiada apa yang berlaku.

Balik kampung

Setelah lama tak pulang ke kampung, abah desak juga minta cari tiket pulang. Along pun tanya as pulang ke tak? 

Mujur ada tiket.

Abah datang bersama Sufiyyah....dari jauh dah nampak senyum lebar sufiyyah. Mulutnya sangat petah bercakap, tapi kelakarnya panggil as ni dengan sebutan 'Asyik'...puas ajar 'A~~chik'. Ala kejap sahaja...bunyi achik..pastu asyik..asyik...sampai as pun nyanyi lagu amalina...hohohoho...

Along sekeluarga dah berada di rumah mak semalaman.

Malam tu, abah mak bertanya sesuatu kepada along dan kakak ipar as tentang perkara 'KENAN'. Mak pesan suruh membaca surah-surah yang boleh membantu ibu mengandung. Abah juga mencadangkan buku-buku yang dicarinya kepada along.

As macam biasa suka menyampuk..., sambil berseloroh jangan tengok citer Star Wars atau alien-alien, nanti jadi macam adik Budin masa lahir...

As bertanya ada masalahkah dengan kandungan? Kakak ipar tersenyum sahaja, biarlah mak sahaja yang ceritakan kepada as katanya.

Lepas mereka keluar daripada rumah, as desak mak cerita dengan cepat.

Anecephaly

Apakah itu? mak tidak menyebut bahasa doktor. Mengikut kata mak bayi dalam kandungan kak ipar as tiada tempurung kepala. Anecephaly lebih menjurus kepada tiada otak. Tapi, bayi dalam kandungan kak ipar as ada otak cuma tiada tempurung sahaja.


Contoh bayi tanpa tempurung kepala dalam kandungan

Tersirap darah as..terkedu lidah...tak nak percaya...bertubi-tubi soalan keluar dari mulut as.

Pakai scan jenis apa? tak buat 3D? 4D? terlalu awal bukan?

Tapi as bukan doktor. Tapi doktor juga bukan tuhan.

Along bagitahu mak, kak ipar bagitahu abah.

As tak dapat nak bayangkan situasi yang tegang itu.

Mak menangis mengenankan nasib along. 

Kata mak : Ya Allah!, sungguh berat ujian yang kau tanggung long... Sungguh kau orang-orang yang beriman lagi kuat penyabar.

Yer abang long as, seorang yang sangat penyabar. Seorang yang pendiam tapi masih boleh bergurau. Air muka long tidak garang. Seorang yang sangat rajin dan suka membantu orang.

Esoknya, sedang duduk dengan kak ipar, dia pun tanya as dah tau ker? As hanya jawab sikit-skit...

As minta penjelasan..

Kak ipar bagitahu, dia dah buat check up di 3 klinik. Semua jenis imbasan dah buat..ternyata hasilnya sama.

Salah sebuah klinik, doktor Cina mencadangkan supaya GUGURKAN bayi tersebut.

Along dan Kak ipar dalam dilema, mereka pergi berjumpa dengan doktor pakar Islam. Atas nasihat doktor Islam tersebut, tak baik jika nak gugurkan bayi ini. Sebab Allah dah tiupkan roh ke dalam jasadnya.

Kak ipar masih tersenyum semasa bercerita hal ini. As dalam hati hanya tahan diri untuk menangis. Muka rasa ketat tahan air mata keluar...senyum juga...

Kak ipar cakap, bayinya perempuan, sangat aktif, sudah cukup semua sifatnya, sudah boleh nampak jari-jari halusnya main genggam-genggam.

Ya Allah, sudah terjawab persoalan as. Mungkin anak itu bukan daripada as tetapi ia sebahagian daripada keluarga as dan paling rapat dengan as.

Ainul Sufiyyah pun sudah tidak sabar nak dapat adik. Kak ipar as pun tak tahu sufiyyah bahasakan dirinya akak.

Ini akaknyer..itu asyiknyer (acik punyer)...- teruja as dengar sufiyyah bahasakan dirinya, sebelum tahu cerita daripada mak.

As cakap takperlah takder tempurung kepala, nanti dah lahir besar sikit, bolehlah pasang tempurung kepala palsu. 

Tapi......doktor kata tak boleh.....sebab bayi ni kalau hidup pun mungkin sehari dua jer...

terkedu lagi lidah as....

sehari dua jer?? 

Apa-apa pun ni kuasa Allah yang hendak menguji hambaNya. 

Semoga semuanya selamat dan dipermudahkan segalanya.

Macam mana nak tolak cinta?

Assalamualaikum

Lama dah tak citer hal cinta-cinta nih...haiyaakkkkk

Pencinta hati as....berapa ramai dikalangan anda sedang bercinta? atau sedang sedih putus cinta? atau cinta tidak berbalas?

As pernah bercinta??

Mestilah...

Bukan setakat pernah malah sedang dan hangat bercinta...hahahaha

Ok......Cintakan Allah, Rasul, Islam, dan mak abah...

Cinta duniawi ada juga...cuma tak larat nak senarai....

Macam Mana Nak tolak Cinta?


Sekarang ni as dalam dilema.....yaa....sebab as tak reti nak tolak cinta dan lamaran orang...macam-macam tips dah as pakai seperti : -


1. awak...hantaran saya mahal sangat..jadi takyah la eh...kang bankrupt C awak nanti

2. mesej sampai - dia : hai awak...sihat?? - as : saya ok jer. dia : saya harini kan bla..bla..  as : ( tak balas)

3. dia call... - tak angkat...

4. dia marah...kita naik angin kita marah sama...haha

5. dia minta maaf...- saya okey jer..takper..

6. dia said : saya suka kat awak - as : oh NO!!!!

7. dia mesej lagi - terus diam

8. dia mesej lagi-lagi - terus diam n diam


Sekarang....as terus diam. Tak tahu nak cakap apa..jadi diam jer la... sebelum ni dah bagi hint tapi tak faham-faham lagi. Kalau setakat berborak biasa pasal bisnes ok la, boleh layan lagi, boleh buat kawan lagi. Tapi bila masuk personal feeling ni..as tak berani nak tolak terang-terangan..sebab as tau mesti sangat pedih.

Kalau as diam pun sangat pedih juga bagi dia..

Orang cakap - ala setakat tanya khabar takkan tak boleh??

Memang boleh, tapi as takut dia rasa dia ada peluang lagi selepas as dah tolak..

Bukan as tak nak bagi peluang, cuma hati as rasa tidak boleh terima....

Dia kata as saja-saja nak kawan? tak serius nak kahwin..

Ish..ish..as memang mudah nak berkawan, tapi bab berkahwin nih as fikir masak-masak tau...

Takkan baru kenal as dah mudah jatuh cinta?

Pengalaman lepas menjadi tauladan buat diri As.

Jangan mudah memberi tanpa melihat dulu siapa yang menerima

Jangan mudah menerima tanpa melihat siapa yang memberi

Tapi jangan tidak meminta kepada Yang Maha Esa kerana Dia paling sayangkan kita

Dah ganti puasa belum??

Assalamualaikum

Hari ni agak stress..bahu terasa tegang, kebas dan sakit sebab dok mengadap Penulisan Gaya UKM (PGU). Otak as pun dah tepu dengan menghafal teknik PGU. Kalau salah sikit sahaja, markah akan ditolak, dan mungkin kena buat semula..

Sekarang as da lepas solat...sambil taip entry ni as beristighfar bersama-sama dengan blog yang menyediakan alunan zikir dari blog follower as 101 cik dayang . Ini blog contoh bagi as sebab mengingatkan as untuk berzikir mengingati Allah. Alhamdulillah..

Ok hari ni hari pertama as ganti puasa. Itu pun setelah puas dinasihati oleh sahabat dunia akhirat as Kak Saadah.

Bukan as malas nak ganti, tapi sebab rasa tak bersedia dan godaan nafsu makan, dan lapar. Huhuhu..sungguh berdosa as buat macam ni.

Jadi untuk memastikan as puasa, kak saadah sanggup teman juga. Bangun sahur pun dia sanggup teman, walau pagi tadi dia teman tapi tidor..hahaha..

Alhamdulillah, sehingga saat ni as masih bertenaga walaupun puasa. Kenapa ya?

- Adakah kerana as kuatkan semangat demi ALLAH?

- atau As takutkan azab ALLAH pada hambanya yang tidak tahu bersyukur?

- atau kerana as malu dengan ALLAH sebab sering meminta segala-galanya seperti anak kecil tetapi TIDAK menjadi hamba yang baik.



Mari kita semak diri kita balik,

Kita sentiasa mahu Allah memakbulkan doa kita dalam memberi rezeki yang murah, pasangan yang baik, kehidupan yang mulia dan kesihatan yang terbaik, dan pastinya semua yang terbaiklah...

Tapi apa yang kita berikan pada Allah sebagai hamba yang diciptakan olehNya?

Sembahyang 5 waktu - cukupkah?
Puasa sebulan - penuhkah?
Berakhlak mulia - buat tak?
Menjaga AURAT - sempurna tak?


Apa yang as senaraikan di atas, bila tanya balik as tak yakin as buat semua tu..mesti ada lohongnya. Jadi antara apa yang as minta pada Allah ialah 

bantulah As untuk jadi hamba yang beriman
pertemukanlah as dengan orang-orang yang beriman
jadikanlah orang-orang disekeliling as, hambu yang beriman






Happy Birthday my little brother

Assalamualaikum

Selamat hari lahir buat adik as yang tercinta Aisamuddin Nordin

Hari ini genap umur dia 19 tahun

Orangnya tinggi lampai sampai nak cecah pintu rumah..;p

Kulitnya tak gelap tapi takder la putih merah macam kecil dulu

Perangai dia....kuss semangat, pernah bertumbuk dengan as (yerp..as taknak mengalah juga)

Garang tapi penyanyang? Yerp : Teringat kata-kata dia waktu as nangis dalam bilik : Mak, koi takkan lepaskan orang yang buat akak nangis. Sungguh terharu (~~)

Sayang? Mestila, buruk-buruk pun adik kita juga. ^^/

Harapan as pada adik

Memegang Islam tidak hanya pada nama, tapi terpatri kuat di hati dan melaksanakan ibadah dengan sebaik-baiknya

As dan Adik As


Count Down My Birthday


Pencinta hati as (^^)/ alang-alang dah wish birthday adik...

Moh la kiter pakat ramai-ramai kira tanggal lahir as dari hari ini...tinggal 16 hari sahaja lagi...

Berikut as sediakan senarai hadiah yang as idamkan saat nih, nanti senang korang boleh pergi beli...hehehe :-

  1. iPad Tablet
  2. Lip tint tony moly - warna pink cherry
  3. Tudung bawal 2 tone - black purple or black pink
  4. RM3,000 nak buat modal perniagaan - bukan RM3.00 yer, RM300.00 takper buat belanja sakan as..hehe
  5. Kereta kancil/kelisa/toyota hilux - bukan versi mainan ya (^^)/
  6. Concealer yang ada pelbagai warna tuh, kalau hadiahkan yang wheel pun ok juga..(mata ni lebam sokmo banyak ngadap laptop) haha

Last sekali yang paling as nak adalah doakan agar as bahagia dan murah rezeki, diberkati Allah selalu....letakkan doa ini sekali dengan antara hadiah diatas tu eh...hehehe

Apa-apa pun as tak tahu sekiranya umur as sampai atau tidak pada tanggal lahir as kali ini.

Moga pencinta hati as juga mendapat berkat dari Allah selalu.

Oklah, byes Sayonara.








Makan Itu Satu Ibadah

Assalamualaikum

Sudahkah anda makan pada hari ini?

Memang tak dinafikan jarang ada orang tak lupa makan...memang payah nak jumpa orang lupa makan..bagaimana pula dengan solat dan amal yang lain?.

Apa yang as cuba sampaikan hari ini lah, sifat malas untuk makan. Hal ni terjadi pada diri as sendiri. Mungkin ada juga dikalangan pembaca yang rasa malas nak makan.

As baru sedar sebenarnya makan itu juga satu ibadah. As memang kuat makan tapi ada satu-satu masa as tak makan sebab as malas. Tahap malas makan tu sampai memudaratkan diri As, dan akhirnya as jatuh sakit. Malas makan tu sebab malas nak masak dan malas nak pergi beli makan. Terukkan perangai tuh??? hehehe...walau dah ada servis hantar makanan ke rumah pun as malas lagi?? ish-ish...sangat tidak comel berperangai seperti begitu.

Namun bila as dah tak mampu nak gerakkan badan sebab sakit perut yang teruk, baru as sedar as silap..ia bukan sahaja menganggu pembelajaran dan mood as malah ia turut mendatangkan kesan dalam ibadah solat.

Pagi ini as hanya sarapan dengan Nesvita di rumah dan kemudian as sambung minum nescafe dan susu strawbery di library. As memang nak makan tapi malas nak masak kemudian nak beli makan bawak masuk dalam library memamg tak boleh..itu pun curi-curi bawak air. 

Akibatnya, perut as masuk angin dan kena serangan gastrik semula...nak buat kerja pun tak boleh fokus...sebenarnya as boleh ajer tak makan seharian kalau ada susu, tapi hari ni memang rasa nak muntah dan sakit perut sangat.


Dalam jam 330 petang, as dan akak cumel pulang ke rumah dan segera masak mee goreng.. Memang sedap mee tu tapi sayang perut as dah merajuk, sakit dan rasa nak muntah lagi..

Lepas baringkan diri sampai masuk waktu magrib tadi baru ok...

Tengok betapa Allah sayangkan hambaNya dengan memberi nikmat makan. Namun hamba ini tidak reti bersyukur dan berasa malas...berdosa sungguh..

Kepada pembaca blog as, tidak salah untuk makan asalkan jangan lah melampaui batas...makanlah makanan yang halal lagi yang terbaik untuk tubuh badan kita. Supaya kita dapat melaksanakan ibadah dengan sempurna.



A thousand years

Assalamualaikum

Hello everyone,

here we go today, with my bad english...hehehe

Today i'm wake up with one phone call from my new friend..oh goshhh...my bad...how will he think?? hahaha

I dont care...(≧∇≦)/

Someone has asking my lovely rumate whether i'm happy or not to be friend with him. The answer is....my secret....(^_^)/

I'm not cheater.. like someone who betray me..if truly im not comfortable..i will be honest and tell u the truth...

Now im trying to forget everything that making me sad even hard....everyday i'm making new friends...im happy to know all about them..

We share knowledge and experience in life together..

And until last night i never know that maritim and navy are not same...such a s>> i am...hahaha

See...i told u before i'm not smart so much even i take master.

So why u all fear with my high education...I learn so high because of my stu>> not because of i'm smart...hehe

Ok enough, i know there is someone who hate me whenever i said st>>

Truly there is nothing wrong to make new friends and known each other as long we have border.

Dont think im easy person just because i m giving u my phone and i give my respect to u all...

In friendship please be trustworthy... its very hurt when u have been betray...

Ok..thats all for today with my bad english...hahaha

Open your dictionary if u dont understand and for ur own sake...;p

byes sayonara...

here my song from Christina Peri...A thousand years..it just a song..dont think anything s>>..or bad..


Number One for me and Kosong

Assalamualaikum (^^)/

Today im listening two new songs that has been airing on radio and youtube for couple of months (maybe??)..thanks to my lovely roomate for inform me. 

The song titles are Number one for me from Forgive Me's album. Artist by Maher Zain.  Another song is Kosong from youtube girl, Najwa Latif.

Honestly to tell, im not really interested with the artist but i really love their song if its "BEST" for my ear (^^;) hehehe..not yours....

Ok jum layan video klip Maher Zain - Number One for me...


Number One for me -  for my opinion its not suitable title for this song. As muslim, we already know mother is number three after Allah and Rasulullah. Yeah its true the lyrics is awesome and very touching our heart..it show how our mother is very meaning to us. -- maybe the title can be change to another name such as  'Lovely Mama' or 'Our Heaven'....this is just example...dont get mad to me...its just my view...im not a great person to give evaluation for other people song..hehehe..ok enough...


Here the second song by Najwa Latif...KOSONG



For this song, its nothing..just zero...hahaha..yeah its true just like the lyric....you will know when you truly hear with full heart of content...ok make it full ok?? hahaha

But still i enjoy this song..maybe its really simple just like me...oh hate it when life to simple...it just look like i'm a lazy person...ouch..out of the range...sorry..




Mood: Sad coz people always think stupid way when they angry....dont hurt my parent's feeling, just because ur daughter is great than me...

Cinta Hati Kak Ayu

Assalamualaikum

Alhamdulillah, kak ayu dah selamat berkahwin dengan cinta hatinya...hehehe (^^)/

Pelbagai dugaan masa majlis nih...tapi ia berakhir dengan kegembiraan...amin...


ini wajah pengantin..hehehehe ;p


Okey jangan terpedaya dengan gambar diatas, hahaha...

cantik rantai tuh..

As penat tunggu diorang posing kat atas tuh...hahaha..apa-apa pun semuanya dah selesai...berkampung 3 hari 2 malam..
Lepas ni akan berkampung di rumah tikah 3 hb pastu akan terbang ke kelantan pada 15 Mac...wah penat tul awal tahun nih...tapi takper...sahabat punya pasal..(^^)/

Update 24/2/2012


Atas dasar keselamatan kengkawan as, maka as terpaksa tarik balik gambar dalam post ni dari tatapan umum. Bagi kengkawan "AS" sahaja yang mahu tengok gambar kenduri kak ayu..boleh jumpa as direct...ok??


Saranghae ^^/


Doakan agar kita semua selamat dari panahan mata yang jahat..



Saya sayang awak sangat

Assalamualaikum

Saya sayang awak sangat...ye sangat tapi sayang saya tak boleh nak sampaikan terus kepada awak...

Jadi saya selalu buat awak marah, sakit hati dengan saya...

Bila saya tak pedulikan awak, buat-buat tak nampak awak bila awak pandang saya, sebenarnya saya tipu.

Saya ambik sebiji buku sebesar ensiklopedia. Saya sorokkan muka saya, lepas tu saya curi-curi tengok awak...

Hahaha... masa saya saja-saja langgar awak lalu tumpahkan air milo kesukaan saya kat baju awak

awak jerit marah saya, tapi saya buat pekak aja...

Biar semua orang dengar...biar awak malu...saya malu jugak tapi saya terus lari, mesti awak bengang kan??

Biarkan...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok kengkawan cukup karutan saya....

Apa yang saya tulis diatas, adalah cebisan-cebisan dari novel, drama jepun korea dan lagu-lagu yang saya tengok...

Saya terlalu addict dengan dengan drama jepun. Sekarang ni dah berkurangan skit...kenapa? Ada la...

Oklah jum join dengar lagu ni dengan as





AS....Tanjō-bi omedetō









Assalammualaikum
Hari ni hari lahir AS
yang ke - 26 tahun
semalam mak masak laksa untuk as
hari ni as sampai jer rumah dibangi,
kak ayu dan kak saadah pun buat laksa untuk as
siap ada kek perisa chocolate banana secret resepi...

wah...seronoknya...

dapat hadiah dari akak saadah, akak ayu dan atikah




dapat tabung frogie, mug bertutup dan cermin yang comel....
semuanya dalam warna yang sangat ceria dan penuh kasih sayang

terima kasih mak abah
terima kasih akak saadah
terima kasih akak ayu
terima kasih atikah


dan terima kasih kepada kengkawan yang wish befday untuk as


baru saya sedar dunia ini saya masih tidak keseorangan lagi...

kalau takder aral ahad ni asyah juga telah mencutikan diri untuk as
tengok wayang kiter??

yeahh...




Happy Day

Assalamualaikum

Hari ni kita pergi hantar sahabat bertunang dengan sahabat kita juga....

Wah sungguh tak sangka jodoh depan mata  (sahabat-sahabat)...tapi baru jer bertunang...kiter doakan agar biarlah mereka dapat berkahwin dan kekal sampai akhir hayat amin....

Majlis simple tapi meriah sebab rumate dan kawan ni orang tengah yang kenal kedua-dua belah keluarga....tapi bukanlah jadi orang tengah dalam perbincangan...hehehe...


Best sangat-sangat sebab ada banyak kuih....kawan-kawan saya suka buat cupcake, kek batik, dan macam-macam jenis kek...

Oh saya rasa sejak rumate-rumate saya pindah masuk rumah ni, berat saya makin naik...bahagia sangat ni dapat kawan dengan kakak-kakak.

Lepas ni dah mula kena projek mantap berat badan dan jaga pemakanan, sebab kolestrol saya tinggi walau saya nampak kurus...ecehhh....;p




Ok jum nyanyi same-same lagu Happy Day....

Tanjō-bi omedetō

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ni hari lahir adik kesayangan As....Aisamuddin Bin Nordin..

18 tahun lepas, adik saya dilahirkan di Hospital Besar Kuantan....

Sangat teruja apabila doa dimakbulkan oleh Allah S.W.T

Ingat lagi waktu tu as umur 8 tahun...selalu main sorang-sorang, selalu nangis apabila along dan angah tinggalkan as untuk pulang ke rumah tuk...sebab mereka duduk dengan tuk..

Satu hari, as terpikir as nak adik sebab selalu jeles tengok kengkawan ada adik untuk bermain. Setiap hari as bising nak adik...hahahaha....

Mak kata doa la pada Allah...sebab semuanya kuasa Allah...

Satu hari mak as sakit nak bersalin,,,as tak tau pun mak ngandung, ingat mak gemuk sahaja...hahaha....

Lepas tu, waktu pilih nama as kalut nak letak nama adik....nak nama ada 'A' macam nama as juga...

Maka berebut-rebut dengan along waktu pilih nama dalam buku...

Belek-belek maka as jumpa nama Aisamuddin, Aizudin dan apa lagi tah...kalau tak silap as nak nama aizudin tapi tercakap dekat abah Aisamudin...yerla budak-budak ni pemikiran dia serabut sket...oh sekarang juga pun macam itu juga...(~~)/




Adik...akak as sungguh sayang pada adik...adik sayang pada akak kah???

Pernah satu hari as menangis kerana seorang laki mengusik as....lalu mak beritahu, adik kalau tahu ada lelaki lain buat as nangis maka siap la laki tuh.....oh..adik..anda sungguh baik buat akak terharu....mau nangis lagi....(~~)!
Anda la lelaki yang selalu buat akak nangis...wah~~...wah.~~...kamu sungguh nakal dari kecil sampai sekarang....

Tapi doa akak tidak pernah putus agar kamu menjadi pemimpin yang baik dan kebanggaan kami semua...

Akak harap adik tidak jadi playboy yang suka mematahkan hati kaum perempuan agar kakak, anak perempuan dan cucu perempuan kamu tidak menerima nasib yang sama.


Tanjō-bi omedetō


Selamat Hari Lahir Aisamuddin bin Nordin

tahniah kerana berjaya lahir ke dunia ini, harap anda terus berjaya dunia dan akhirat....

Amin

Love Story by As

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Setiap orang ada love story sendirikan???...Hari ni as nak bercerita tentang cinta AS.


Kebanyakkan kengkawan as dah muak dengar cerita cinta as, kali ni as nak bagi pembaca My Idea lak muak atau meluat bila tahu cerita ni...

Macam mana nak mula?

Bila as mula jatuh cinta?

As tak ingat, sejauh mana as pernah bercinta? As tak ingat juga.

Berapa kali banyak as bertepuk sebelah kaki? Rasa banyak kali juga.

Berapa banyak lelaki yang pernah ucapkan Saya cintakan As? Rasanya tidak ada...

Sebab kalau adapun as rasa mereka hanya boring dan bosan jadi diorang cakap jela pada sesiapa lebih-lebih lagi pada as.

Kenapa As?

Sebab as budak cengengen...kuat nangis, kuat pula merajuk, ngada-ngada.

---------------------------------------
Masa sekolah dulu as pernah suka pada seorang budak. Tak ingat la apa yang spesel pasal budak tu, dan as dengan berani bagi tau as suka dia.Dia hanya mengangguk tanda faham...dan kami buat bodoh masing-masing...as lak terus lari taknak jumpa dia melainkan  ada urusan penting dengan dia (kami satu team). Kemudian kami telah tamat belajar dan membawa haluan sendiri.

As hampir lupa pada dia, sehinggalah satu hari no telefon tidak dikenali muncul diskrin henset tua as.

Apabila jawab panggilan tersebut terdengar suara lelaki....oppssss tukar mode: GARANG-DEFENSE

AS : Siapa ni nak cakap dengan siapa?

PEMANGGIL :Nama saya senget

AS : Senget yang mana satu? -ye dalam hidup saya ada 3 orang sahabat yang saya panggil senget...

Rupa-rupanya budak yang saya suka satu masa dahulu.

Kami berbual lama dan dia ingin pergi ke rumah saya.

Hurmmmm....saya rasa tidak sabar berjumpa dengan dia. Makin gemukkah dia??

Hari dinanti telah tiba, dengan penuh kesabaran dia mencari rumah saya dalam hutan belantara. Sangat kesian sampai sesat.

Setelah dia pulang, saya bertanya kepada hati saya.

Hati As, masih suka pada diakah?
ada rasa sayang pada diakah?
apakah kata hati dia?



As rasa perlu tahu isi hati dia, maka as mesej dia. Dia cakap dah lama ada hati pada as, cuma tak pandai bercinta-cintan....

Dia tanya as suka dia lagi? Apa patut as jawab??

Nak cakap macam ni ker ----> yer..yer sangat suka awak...awak jer jual mahal dengan saya....

hahahah

As tak cakap camtu ---> ye suka tapi takderla sampai suka sangat, sebab dah lama sangat tak jumpa, sampai hampir lupa siapa awak.

Saya tak boleh suka-suka sangat nanti saya sakit hati...hehehehe...


Adakah saya akan mula mengusik hidup dia seperti zaman sekolah dulu???

Tidak saya tak buat dah, sebab saya tak tahu sejauh mana saya suka dia seperti dahulu.

Apa yang pasti, dia kerap sms pada saya...

Apa ni??? Satu lagi permainan kasanova?

Saya rasa saya sudah cukup.

Kepada mereka yang saya removekan dari FB, saya minta kamu berhenti meng'add'kan saya.


Saya rasa sakit untuk melepaskan kamu
tapi
Sakit lagi saya jika saya terus lihat kamu


Kenapa kamu hendak menjilat balik ludah kamu sendiri, bukankah itu kotor? Sesungguhnya kamu memang tidak tahu malu dan pengotor.


Maaf dengan kata-kata ini...saya sudah beri amaran, jika anda sudah tidak ingin berkawan dengan saya sila jangan ambil tahu lagi pasal hidup saya.

Saya sepatutnya ucapkan TERIMA KASIH banyak-banyak pada kamu kerana pengalaman berkawan dengan kamu membolehkan saya berhati-hati untuk berkawan dengan orang lain.


Baru-baru ni jumpa seorang lagi orang macam kamu. langkah terbaik taknak "KAWAN"...


OK sampai sini saja kisah cinta As...tapi takderkan as cakap cinta???

Heheheh


Sakit hati kerana manusia tidak berbaloi, tapi sakit hati kerana tidak menghargai kasih sayangNya itu lebih menakutkan.

Selamat Hari Lahir Abah 2 Ramadhan 1432H

Assalamualaikum

Hari ni dah masuk puasa ke-2 dibulan Ramadhan 1432H.

Hari ni juga merupakan hari lahir abah 2 Ogos.

Sempena hari lahir abah dan puasa ke-2 nih, as dengan rajinnya membuat kek oren dengan topping cokelat. Ingat nak ambik gambar, tapi kek tu comot jer....uhuhuhuuuu....

Sebenarnya as buat kek dalam keadaan kesakitan....yer hari ni badan as tak sihat, dan sangat sakit...

Sebelum minta abah bawa pergi ke klinik hospital, as siapkan dulu kek chiffon oren untuk abah. As malas betul banyak songeh nak pergi klinik jauh, pergi jer mana yang terdekat.

Masa tunggu rawatan, sakit makin reda...sebelum tu sempat berseloroh nak minta cucuk...tapi kelu lidah waktu depan doktor...hahaha..akhirnya as makin sakit teruk dalam kereta semasa perjalanan balik....Alhamdulillah....(^^)

Abah dan Mak bising sebab tak minta cucuk ubat tahan sakit dengan doktor. Malam ni kalau makin sakit, abah ajak pergi ke hospital....ishhhh...enggak mau...

Takper..as akan cuba bertahan sampai pagi esok, lagipun baru telan 2 biji pil yang doktor bagi tadi....

Ni dah ok sikit, siap boleh berFB dan berblogging...itu tandanya as dah sihat...;p

---------------------------------------------------------------------------------------------

Tak sabarnya nak tunggu abah potong kek chiffon oren tuh...(tak sabar nak makan!! xp )



Kata-kata untuk abah sempena hari lahir beliau :







Budak Comel

Assalamualaikum

Malam ni tiba-tiba rindukan aksi baby sufiyah dan baby perish.

Balik baru ni tak berkesempatan bermain dengan diorang sebab budak-bukdak ni balik kampung.

Oleh kerana kerinduan yang melampau terhadap budak-budak nih, maka terpaksa la membuka file lama otak, untuk mencari password fb yang telah deactivekan.

Sempat juga merisik kenangan lama (~~)

Baby sufiyah atau nama sebenarnya Ainul Sufiyyah Mohd Fairul Azma merupakan anak buah saya yang ke-5

Baby perish atau nama sebenarnya Muhammad Faris Azaim Mohd Faizal Akma adalah anak buah yang ke-4.

Mereka ni sebaya tapi baby perish lahir bulan 1, baby sufiyah lahir bulan 10 kot?? tak ingat!! =P


MITOS
  • masa baby sufiyah beberapa hari ramai orang kata muka dia mirip saya.
  • Ye la dia kan anak buah saya..so memang tak heran.
  • Tapi lepas dibandingkan gambar masa saya baby..memang ada mirip...cuma...ye mata saya lagi sepet...hahaha



nak juling mata yer tengok rama-rama


suka diagah..ga..ga..ga..

suka melakukan aksi gimnastik--harap tidak menjadi kenyataan



yer...kadang-kadang dia yang meng agahkan kiter (^^)



ni baby perish, main dalam bakul.
belakang tu makcik balqish...ye makcik kepada perish a.k.a adik sepupu saya
beza mereka dalam 2 tahun rasanya
botol susu pun kongsi

makcik balqish sangat sayangkan anakbuahnya itu, dan selalu hendak dukung perish...
tapi sedarkah ia akan ketinggiannya itu???
(^^)

Sekarang, baby sufiyah sudah laju menyusur, sedang berusaha untuk merangkak...sudah kenal orang...oleh kerana saya jarang balik ( yeke?? ) dia jadi takut dengan saya....huhuhu....

Ok budak-budak cumel...acik balik tengah bulan ni sebab ada kes di hospital. Misi penting, kalau sempat kita main cikucak dengan cicak...hahaha


Kepada abang-abang dan kakak-kakak ipar....saya kreditkan gambar ni buat anda yang melahirkan anak yang cumel dan bijak (juga terlalu lincah....uhukkk)

Nanti kalau bosan-bosan leh tengok pic ni kat sini...takyah bukak fb lagi...unless ada gambar baru??? ahaaa....

Kata Hati : Bila Mahu ada anak sendiri nih?? Hahaha

MASA

masa bergerak pantas

dikejar atau mengejar

pilihla

tidak mungkin diputar


kata hati : serabut hati macam serabut kelapa?





Tips Pikat Hati kawan pakai Tips Pikat hati suami???

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Sempena entri yang ke-200, saya telah mendapat idea untuk tulis pasal tips pikat hati kawan yang sedang merajuk. Sebenarnya tak tahu apa-apa pun tipsnya tapi telah terlepas cakap pada seorang kawan semalam...


Kawan : Achik, kawan aku tutup FB sebab dia terasa dengan comment aku, padahal dia yang mula dulu ( lebih kurang gini ar)

Dipendekkan perbualan

Achik (as) : Apa kata awak guna tips pikat hati suami kat kawan awak tu...

Saya terdiam memikirkan semula kata nasihat yang tak bertauliah itu. Akhirnya saya telah tergelak sorang-sorang depan lappy

Dan seperti yang dijangka kan kawan saya juga jadi terkesima disana.....siap buat status kat YM,


"GUNAKAN TIPS PIKAT HATI SUAMI TOK PIKAT HATI KAWAN??? wahh!! "


Hahahaha, inila padahnya bercakap tanpa berfikir......

OK kawan, jika kawan awak itu perempuan mungkin boleh guna tips pikat tu tapi ada batasnya....cukupla sekadar gurau macam ini kot...

" Oh my Dior, dont be mad at me, ok?? its just my idiot comment. Im so sorry ya my little pie..mmuaahhh.." Lets hang out and ill buy u new iPad...."


erksss....contoh aja...


Tapi kalau kawan tu laki, biarkan sahaja dia nak tutup FB tuh....(^^) unless u really love him???

Ok, ini sekadar karutan...

-------------------------------------------------------------------

Nanti lama-lama baiklah kawan tu, kurang-kurang awak tau perangai buruk dia. Dan jika kawan kepada kawan saya tu baca ini, sila fikir balik adakah tindakan anda itu wajar atau anda tutup fb itu ada sebab lain. Jangan teruskan perselisihan faham ini.

Macam saya terus terang aja, bila seorang kawan saya bertanya :

Kawan as : As kenapa awak tutup FB?

Dalam hati as : Buat tanya pulak, hari tu dah tanya...ni tanya lagi...

As : Sebab awak remove saya dari FB awak. DONE


Kepada kawan-kawan as, jum kita sama-sama tersenyum walaupun pahit. Biar orang nampak damai di luar, tapi di dalam hanya Allah yang tahu.


TIPS HATI SIHAT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Tips Hati Sihat untuk hari ini ialah Bersyukur dengan Pemberian ALLAH s.w.t

Bersyukurlah dengan penuh keikhlasan dan gembiralah dengan apa yang anda ada kerana mungkin orang lain tidak dapat apa yang anda dapat.


Mari saya ceritakan disebalik kegelapan gambar di atas....

Dalam kegelapan pasti ada cahaya

Besarkanlah cahaya itu dengan penuh kebijaksanaan

dan cantikkanlah cahaya itu dengan penuh keilmuan

insyaALLAH, kamu akan dapat hati seperti yang digambarkan

oleh

v
v
v

as


(^^)

Ok ini motivasi buat diri saya sendiri dan sesiapa sahaja yang membacanya (^^)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Syukur alhamdulillah kerana doa saya diperkenankan Allah.
Ya Allah ya tuhanku, pertemukanlah aku dan letakkanlah aku dikalangan mereka yang benar-benar bertakwa dan beriman kepadaMu.

Ya Allah ya tuhanku, bantulah aku agar aku tidak beriman denganMu dan sujud padaMu hanya dalam kesusahan...dan bantulah aku agar tidak juga beriman denganMu dalam kepura-puraan.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Pagi ini tuhan bagi cuaca pagi di Bangi cerah, burung-burung berkicauan dan yang pastinya saya masih bernafas untuk tunduk dan sujud padaNya. Terima kasih ya Allah kerana masih memberi peluang pada saya untuk hidup pada pagi ini menyaksikan keindahan ciptaanMu.

Bukan jodoh saya dengan dia

Assalammualaikum dan salam sejahtera....


Hari ni saya bermalas-malasan. Tiada mood. Lepas subuh saya termenung sampai tertidur.

Tetiba kawan ajak p swimming di danau pool. So, tanpa mandi (cuci muka berus gigi ok??) saya terus merempit ke sana dan terjun papan anjal...hahaha....acah aja.

Berejam-rejam berenang walau kayuh itik saja, sampai muka kawan hangus terbakar (saya tidak ok???). Kemudian dalam jam kul 10 lebih saya pun balik dan makan dan berkurung dalam bilik.

Mood untuk baik pulih proposal masih tidak kunjung tiba. Kena paksa diri. Malam tadi sampai kul 1 lebih belajar perisian 3d dan program Flartoolkit.

Ok CUKUP....


Ni nak citer pasal jodoh saya dengan dia.

Hari ni saya jalan pasar malam dengan kak Saadah...tertanya-tanya apa saya nak makan so pusing-pusing last sekali terpikir nak makan sup. So saya beli soto. Tempat tu memang agak ramai pelanggan, maybe sangat sodap kot. Akak sokmo beli situ so dia suh saya beli situ gak.

Masa hantar akak balik rumah, saya telah menyerahkan semua barang akak pada kawan dia yang dah tunggu depan blok. (tak sabar-sabar nak makan kali).

So, pastu saya pun rempit selajunya sebab dah maghrib, tiba-tiba belum sempat naik bukit rumah, telifon...telifon berbunyi (nyanyi lagu wonderpets).

Saya yang handsfree tak tahu siapa disana tetiba dengar satu jeritan nama saya....assssssssssss.... erkkk...pekak telinga saya. Terbrekk mengejut saya...mujur da tepi jalan kalu tak mau xcdent saya....

Rupanya akak comel saya berkata sesuatu yang saya sangat-sangat terkejut. Xpelah akak....DAH BUKAN JODOH SAYA DENGAN DIA...SAYA REDHA.

Kepala kebingungan....bengong..toin-toin...mata saya dah berair. Saya dah tak larat nak patah balik jumpa akak. Saya serahkan semuanya pada akak. Saya redha...sob..sob..sob..

Nak mengesahkan kepala saya sudah tidak waras waktu itu, maka saya pun dengan barang berat yang penuh ditangan melangkah naik ke rumah saya ditingkat EMPAT tanpa menyedari KUNCI RUMAH saya dalam perut abang Lagenda..HUUHUHHU...

Letak barang depan pintu turun semula sambil call mak nak mengadu macam anak kecil. Mak kata awat "hang cuai sangat." Dalam kebingungan saya dengar kata mak terus start enjin abang lagenda pergi kedai untuk sejukkan hati yang sedih.

Bila fikir balik, bukan saya tiada jodoh tapi saya tiada rezeki untuk makan SOTO AYAM saya. Saya bingung sampai tersalah cakap.

Kepada akak saadah...sedap tak soto ayam tuh???? Hukhukhuk... nanti teman saya beli lagi ya??

Sebagai ganti soto, saya beli bihun kungfu, mujur sedap..dan balik dengan laju tapi tak lupa akan kunci rumah. Mujur tiada orang curi barang saya depan rumah tu.

Allah yang memberi rezeki pada kita, maka jangan berputus asa meminta dan berusaha


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...