Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label merenung kembali siapa aku sebenarnya. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label merenung kembali siapa aku sebenarnya. Papar semua catatan

Dendam itu bara Marah itu api

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum as titipkan doa selamat ke atas pembaca blog Cinta Hati As.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang
Sesungguhnya aku berlindung dengan Allah daripada hasutan syaitan yang direjam

Entri ini khas buat Cinta Hati As

Marah itu api
Dendam itu bara

Tidak dinafikan, as sendiri seorang yang pemarah, perajuk dan penangis..
Oleh itu entri ini juga adalah ingatan buat diri as sendiri juga dan buat tatapan pembaca blog Cinta Hati As

Rasulullah SAW telah mengajarkan kita bahawasanya jika kita tengah marah maka berwuduklah

Jika berdiri - duduklah
Jika duduk - baringlah


Apa-apa pun kita cubalah bertahan marah dengan beristighfar dan berzikir selagi mana musuh kita itu tidak mencemarkan Islam

--------------------------

Ramai yang tahu iblis tidak senang duduk melihat kebahagiaan keturunan Adam a.s

Oleh itu, dia mengepalai tentera syaitannya untuk memastikan setiap anak adam di hasut terutama dalam keadaan marah.

Apa yang as perhatikan ketika marah as sendiri pun hilang kawalan...dan as juga lihat orang yang marah
ni tiada lagi rupa yang cantik...

Pernahkah anda melihat orang yang dirasuk syaitan?

Ye, as pernah tengok.

Orang yang pemarah ini sebenarnya syaitan tengah bermaharajalela dalam dirinya...
Nafas tidak cukup, mata merah dan muka tegang penuh dengan darah panas di kepala...

Orang yang tidak berjaya mengawal hati panasnya selalunya akan berkesudahan dengan tidak baik

As tidak perlu menerangkan panjang lebar, sebab kebanyakan orang yang pemarah ni akan menegakkan benang yang basah

Apa-apa pun selagi kita ini bernaung bawah Allah, insyaAllah kita akan rasa aman dengan setiap zikrullah..

As percaya pada Allah kerana as sangat yakin tiada lagi berkuasa selainNya.

Sekiranya kita teraniaya oleh musuh kita, Allah telah menjanjikan untuk memakbulkan doa kita...

Angkatlah tangan tinggi sambil berdoa kepada Allah untuk meminta pengadilan.

Kita tidak boleh sesuka hati menjatuhkan hukum kerana kita hanya manusia dan kita telah di ajarkan undang-undang yang terkandung dalam alQuran.

As yakin Cinta Hati As dapat bersabar.

Jika perlu berhijrah untuk tenangkan hati...pergilah...as takkan menghalang, cuma as doakan agar semua Cinta Hati As berbahagia dan selamat.

-------------------------------

Soalan kepada mereka yang suka perbalahan

Adakah anda kurang kasih sayang?

Adakah anda selalu disakiti sejak dari kecil?

Adakah anda mencemburui kebahagiaan orang lain?

Kenapa anda berani menyatakan kebohongan? adakah ia sudah sebati dengan lidah anda?

Tenangkah hati anda?

Siapakah yang anda sembah?
---------------------------------

CARA MENCEGAH KEMARAHAN


1. Jauhi akhlak yang tercela
- seperti sombong, tinggi diri, bangga diri, menghina orang lain, banyak bercanda dan suka berdebat

2. Didik diri dengan akhlak mulia
- seperti sabar, berlemah lembut, tidak tergesa-gesa dalam segala hal

3. Berlatih memaafkan orang yang membuat salah

4. Bersikap tawaduk

5. Mengucapkan ta'awwuz - Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam

6. Mengubah posisi daripada berdiri kepada duduk atau duduk kepada berbaring

7. Berhenti berbicara

8. Berwuduk

Rujukan : Buku HADIS 40 IMAM NAWAWI



Apa yang kamu beri?



Apa yang kamu beri?


Semalam terdengar cerita benar dari stesen radio tentang "You Get What You give"

Ok mari olah balik cerita itu versi as sendiri...


Ada seorang pelajar meminta pelajaran dari gurunya. Maka gurunya memberi sekeping duit RM1. Di atas duit itu, guru tersebut telah menconteng pada wajah Agong dan menulis no kad pengenalannya. Guru tersebut meminta anak muridnya itu membelanjakan dengan duit tersebut. Jika duit yang dibelanjakan itu kembali semula ke tangannya, maka telefonlah gurunya itu.

Pelajar ini rasa takut untuk membelanjakan duit yang telah rosak itu. Tetapi dia buat juga seperti yang diarahkan gurunya. Pelajar ini bimbang jika dia hanya membeli dengan sekeping seringgit rosak, peniaga akan memulangkannya semula. Maka dia pun membeli barang dalam kuantiti yang banyak dan menyelitkan duit yang rosak itu dengan duit-duit yang lain. Peniaga tersebut tidak menyedari akan hal itu.

Masa terus berlalu dan satu hari, pelajar terbabit menaiki teksi untuk ke suatu tempat. Semasa mendapat baki dari tambangnya, tanpa dia sedari dia telah mendapat semula duit kertas yang diconteng oleh gurunya. Pelajar tersebut menyedarinya ketika memeriksa dompetnya.

Maka dia segera menelefon gurunya untuk mendapatkan penjelasan. Maka gurunya berkata itulah pelajaran untuk kamu.

Kamu akan dapat apa yang kamu beri
Jika baik yang kamu beri, maka baiklah yang kamu dapat
Jika buruk yang kamu beri, maka buruklah yang kamu dapat


------------------------------------------------------------------------------------------

Cerita di atas diolah balik dari cerita sebenar. Saya tidak tahu siapa pemilik cerita ini, kerana waktu dengar ni, dah pertengahan. Habis je cerita ni, saya dah tertidur....hehehe ;P

Sekarang apa yang anda faham tentang pengajaran dari cerita di atas?

Ini pandangan as dan penjelasan dari pencerita : Pelajar terbabit telah menyelitkan duit rosak dalam duit yang lain semasa urusan jual beli. Pernah tak anda buat macam ni?? Jika anda buat tak mustahil, orang lain akan buat juga pada anda.

Ini kisah duit yang rosak..
tapi bagaimana pula dengan khidmat anda dalam kerja?
Jujurkah anda?

bagaimana pula perhubungan anda dengan manusia lain (ibubapa, suami isteri, kawan-kawan?)
Jujurkah anda?

dan yang paling PENTING

Jujurkah anda dengan ALLAH?





Kata Hati : Harap ini menjadi pengajaran buat diri As dan kawan-kawan

Yang terindah dalam hidup


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Suka, kasih, sayang dan cinta

Tidak kisah, tidak suka, benci dan marah

Sihat dan Sakit


  • Semua ini sudah sebati dalam diri kita sejak dari dilahirkan lagi.
  • Kita berlegar-legar dimuka bumi ini mencari cinta dan kasih sayang yang sejati.
  • Kita berlari-lari pula menjauhi benci dan marah
  • Namun tahukah kita, bahawasanya Allah telah menetapkan sesuatu peraturan yang membantu kita mencari cinta sejati dan menjauhi kebencian.


Teringat komen dari seorang sahabat tentang entri Khas Untuk Awak. Persoalan yang diutarakan oleh sahabat ini ialah cinta siapa yang saya cari?

Jawapannya sudah pasti cinta yang membawa kebahagian dan keindahan selamanya, cinta Allah S.W.T.

Namun saya tahu saya nampak seperti seperti kapal yang terumbang ambing ditiup oleh ribut angin. Namun tidak juga saya lupa untuk berdoa padaNya.

Saya mungkin sudah dapat petunjuk dariNya, tetapi diri saya ego untuk menafikannya. Ya Allah berdosanya hambaMu ini.

Sahabat jangan risau, walau saya dalam dilema memilih jalan kebenaran, saya yakin Allah akan bantu.

Mak abah dan Along juga tidak melepaskan saya begitu saja.

Pesan abah : "As andai awak terkapai-kapai mahu terlemas, abah pasti akan sambut tangan awak"

Redha kedua ibubapa saya adalah redha Allah jua...

Waktu itu sudah semakin dekat, apabila sampai sudah waktu itu, sahabat doakanlah kebahagiaan saya.


TIPS HATI SIHAT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Tips Hati Sihat untuk hari ini ialah Bersyukur dengan Pemberian ALLAH s.w.t

Bersyukurlah dengan penuh keikhlasan dan gembiralah dengan apa yang anda ada kerana mungkin orang lain tidak dapat apa yang anda dapat.


Mari saya ceritakan disebalik kegelapan gambar di atas....

Dalam kegelapan pasti ada cahaya

Besarkanlah cahaya itu dengan penuh kebijaksanaan

dan cantikkanlah cahaya itu dengan penuh keilmuan

insyaALLAH, kamu akan dapat hati seperti yang digambarkan

oleh

v
v
v

as


(^^)

Ok ini motivasi buat diri saya sendiri dan sesiapa sahaja yang membacanya (^^)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Syukur alhamdulillah kerana doa saya diperkenankan Allah.
Ya Allah ya tuhanku, pertemukanlah aku dan letakkanlah aku dikalangan mereka yang benar-benar bertakwa dan beriman kepadaMu.

Ya Allah ya tuhanku, bantulah aku agar aku tidak beriman denganMu dan sujud padaMu hanya dalam kesusahan...dan bantulah aku agar tidak juga beriman denganMu dalam kepura-puraan.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Pagi ini tuhan bagi cuaca pagi di Bangi cerah, burung-burung berkicauan dan yang pastinya saya masih bernafas untuk tunduk dan sujud padaNya. Terima kasih ya Allah kerana masih memberi peluang pada saya untuk hidup pada pagi ini menyaksikan keindahan ciptaanMu.

TIGA

Assalammualaikum semua.....


Adakah anda telah tersalah masuk blog??? Tidak....ini wajah baru blog My Idea @>-- Kalau perasan dulu saya pernah beritahu nak pakai skin ni....hehehe

Skin yang sebelum ni memang cantik (pada pandangan saya ler) tapi tu la...saya tidak tahan melihat ianya berwarna pink. Terlalu soft..sedangkan saya sebenarnya tidaklah selembut itu. Skin tu sebenarnya sesuai untuk budak sekolah rendah yang suka tulis diari...cute~~ tapi saya sudah tua. Hehehe...

Kali ini saya pilih skin nih....hurm.....agak leceh bila kena masukkan semula widget. Owh ye perlukah saya meletakkan feedjit?? kadang-kadang ia tidak betul...macam mana saya tau ia tidak betul?? saya taula...hehehe

-----------------------------------------------------------------------------------------

Tadi terbaca tentang 30 perkara tentang wanita yang tidak sempat (x sempat???) diberitahu kepada lelaki...

Malas nak senaraikan...sebab saya malas.

------------------------------------------------------------------------------------------

Angka 3 adalah nombor yang ganjil kan?? Saya memiliki 3 nombor ganjil iaitu 1,3,17 dan maybe 9...(kenapa maybe 9??)

Dalam kehidupan kita banyak perkiraan yang menggunakan angka 3..contohnya :-
  1. Dalam lumba lari --> SEDIA.....1....2...3...
  2. Jatuh talak --> Talak 1, Talak 2, Talak 3 (baru lepas baca kes penceraian di akhbar (~~)! )
  3. 3 Ciri-ciri orang munafik (teringat kata-kata ustazah masa sekolah - sangat takut jika tergolong antaranya)
Dalam karangan juga menggunakan 3 contoh utama berkenaan dengan topik. So, saya senaraikan 3 contoh sahaja.

Apa yang saya cuba sampaikan dengan no ganjil dan no 3 ini. Saya akan jadikan ia maksud tersirat.

----------------------------------------------------------------------------------

Setiap kejadian ada hikmahnya, kejadian yang baik sangat menggembirakan bukan? Jika buruk, kita mula menunding jari telunjuk (namun baki 3 jari patah balik pada kita dan 1 jari lagi menunjuk ke arah lain =p). Kita tidak boleh menyalahkan sesiapa melainkan cermin kepada diri sendiri.

Sebut pasal cermin, saya suka bermain dengan permainan cermin masa di tadika. Tanpa saya sedar, saya masih lagi bermain dengan permainan itu. Mungkin bukan dengan mimik muka tapi dengan perangai. Jika orang buat perangai begitu dengan saya maka saya juga akan membalasnya sama??? Ooooooo teruknya saya ini.

Langkah terbaik ialah diam dan pendam.....jika saya diam itu tanda saya tengah menyejukkan hati saya...harap kawan-kawan jangan pujuk rayu waktu itu untuk minta maaf...bagi saya sejukkan hati dulu..tak lama kurang-kurang kalau saya marah pagi, lepas zohor oklah. Tapi siapla kalau korang tak pujuk...hahaha =P

Ok mari saya hubung kaitkan amaran dengan angka 3. Pernah tak dengar orang beri amaran pada kamu macam ini : Cukup kali ke tiga kamu buat saya macam ini, maka tahula kamu!

Kiranya orang ni baik sket la sebab dia still beri 2 peluang. Cuba kalau kamu kena dengan orang jenis panas baran : Sekali dia lukakan aku, beribu-riban kali aku lukakan dia balik!...

Wahhh orang ini memang bahaya...kena hati-hati.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Minggu ni saya dengar 3 kali kelas dibatalkan (tengok angka 3 lagi!!!), wah seronoknya...sekali dr cakap kelas isnin minggu depan ada...hahaha... baru berangan nak balik hari ini juga....mujur dah beli tiket 7hb hari selasa minggu depan.

ini sudah tertuliskah???

Hati Zaman Batu

Salam sejahtera semua!!!

Hari ni hari rabu bersamaan dengan 5/5/2010. Hari ni aku sekali lagi pulang ke rumah ku di Temerloh.

Baru dua malam pulang ke bangi aku dah kembali ke Temerloh. Hehehe....

2 hari lepas aku menangis kesedihan...dah lama jugak la aku tak nangis...(apa ingat aku suka ke nangis...=P)

Kenapa aku nangis? Mestila sebab sedih dan ada le yang membuat hati aku terasa. Rasa macam orang bodoh jer nangis benda yang kecil nih. Tapi bila hal yang berat aku tak mampu pun tuk nangis, mungkin terlalu terkejut atau terlalu sedih yang membuatkan air mata tak mampu keluar (yeke ?? =p)

Aku nangis kejap jer yerla setakat benda remeh so aku pk tak yah nak beria. Orang yang buat aku terasa tu pun mesti cakap ( ala sikit2 merajuk, sikit nak nangis, ngader2) hukhukhuk

Oleh kerana ini mungkin aku nak kembali ke zaman hati batu aku (yo la tu...sejak bila ko, as ade zaman hati batu)

Sekarang ni aku duk dalam bas...orang belakang aku ni tengah hafal hadis kah?? Hurm nak pasang telinga boleh? hahaha...apa salahnyer shared ilmu kan??

Mana tau ada ilmu yang boleh bantu aku yang tengah cari idea untuk buat tesis projek tahun depan. En Belakang saya baca kuat sikit....

----------------------------------------------------------------------------------------------

Balik baru nih mak bagi cincin pusaka keluarga padaku. Aku dah mewarisinya dari kecil lagi cuma tak muat jari...hahaha..

Kali ni pun tak muat juga di jari manis aku...TAPI mak paksa juga aku untuk memakainya..adoiyai mak...kalau longgar dan tercabut pastu hilang tak ke sedih nanti...huhuhu

Pastu mak cakap pakai kat jari hantu...amboi mak bersunggguh benor...muat-muat jer tapi longgar jugak...(keciknya jari aku =p)

So, aku pun pakai ler ke mana saja. Then, sewaktu dalam kelas, mata-mata kengkawan aku tertumpu pada tangan aku. Hurm aku dah jangka dah...

Masa tengah berbual-bual tetiba sorang kawanku berkata " Chop....kejap. Acik dah bertunang ek???, amboi acik nih senyap jer tak cakap pun" Sorang lagi kawanku menyampuk " ala..korang ni bukan tak tau acik nih pendiam dan pemalu orangnyer" Hahahaha

Aku tak cakap YA dan tak juga cakap TIDAK. Malas, sebelum tu aku dah terangkan pada 2 3 kawan tapi diorang duk ngusik-ngusik lagi ada la...hahaha

Sebagai pewaris tunggal perempuan al - mansyur...aku terimanya dengan penuh tanggungjawab ( hahahahahaha...=p )

Dah....stop...cukup ler mengarut kali nih...ko ni as patut la dikatakan psyco...tapi ni syco ker?? Bukan la...ni dikatakan membebel tanpa faedah atau karutan yang tah ape2...

Batas Waktu


Terjebak sendiri aku,
menatapmu yg telah membisu,
mengingatmu seakan jauh,
walau lelah akan ku tunggu,
semua telah berubah,
dari waktu yang tak terasa,
selama aku menunggu,

sedalam aku terjatuh,
sekejap mata memandang,
dan kau pun menghilang,
woo...woo...
dan kau pun menghilang,
huu...

dalam waktu aku menunggu,
walau lelah akan ku tunggu,
dlm hari aku menanti,
setiap langkah yg aku cari...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...