Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label ilmu. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label ilmu. Papar semua catatan

Maksud adik beradik tiri

Assalamualaikum

Hari ni as nak menerangkan tentang hubungan antara adik beradik as.

As mempunyai dua orang abang yang berlainan ayah dengan as tetapi sama emak.

As juga mempunyai seorang adik yang sama mak dan abah dan sorang lagi adik yang lain mak.

Haaa....berbelit tak??

Sejak dari kecil lagi as dah di ajar bahawa adik beradik as bukan adik beradik tiri.

Tetapi untuk abang-abang as dengan adik bongsu as mereka adalah adik beradik tiri, kerana berlainan mak dan ayah.

Kalau nak sebut betul-betul macam ni...

Ayah abang as berkahwin dengan mak as, dan ayah abang meninggal dunia. Kemudian abah as berkahwin dengan mak as dan lahirkan as dan adik as budin.

Maka as dan abang-abang as adalah adik beradik kandung 1 mak. Contoh seperti gambar rajah di bawah.
Tetapi abang as tak boleh jadi wali as sebab berlainan nasab.



.Adik beradik kandung as yang sama mak dan abah ialah budin. Contoh gambar rajah di bawah.
Kemudian abah as berkahwin lagi satu, dan as dapat sorang adik lelaki, Naim. Maka Naim pun adik beradik kandung as satu ayah. Naim boleh juga jadi wali as. 




Dan untuk istilah adik beradik tiri pula ialah seperti antara abang-abang as dengan adik as yang bongsu sebab lain mak dan lain ayah. Contoh gambar rajah di bawah.




Penerangan Warna Kotak :

Kotak hijau dan kotak biru : As dan adik as Budin duduk di tengah-tengah dan menjadi adik beradik kandung antara abang-abang as dan adik as yang bongsu.

Kotak Merah : Abang-abang as dengan adik bongsu as adalah adik beradik tiri.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

As sangat sayangkan adik beradik as, as tak ramai adik beradik jadi as sangat sedih kalau orang cakap abang-abang as tu bukan abang kandung sedangkan kami berkongsi darah dari ibu yang sama.

Yer mungkin ada orang tak sayangkan adik beradik lain mak atau ayah tapi bukan as.

Dari kecil sehingga as besar, as penat terangkan hal ni pada masyarakat sekeliling bahawa abang-abang as bukan adik beradik tiri kerana kami masih ada hubungan darah tidak kirala sama mak atau sama ayah.

Dan apa yang perlu ditekankan, adik beradik tiri ini boleh batal air sembahyang dan as perlu menutup aurat seperti bertemu dengan lelaki ajnabi yang lain...kerana apa??? sebab lain MAK dan AYAH...malah kami boleh kahwin....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ada yang meminta as memberikan bukti-bukti yang berlandaskan dalil AQLI dan NAQLI...untuk mengukuhkan bahawa abang-abang as bukan abang tiri

Tetapi.....maaf as katakan sebab as tak pandai nak kaitkan surah-surah atau hadis-hadis dalam hal ini..

kalau ada pun mungkin boleh guna ayat ini....

surah An Nisa ayat 23


"Diharamkan atas kamu (mengawini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan; saudara-saudaramu yang perempuan; saudara-saudara bapakmu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudaramu yang laki-laki; anak-anak perempuan dari saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu istrimu (mertua); anak-anak istrimu dari pemeliharaanmu dari istri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan istrimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengawininya; (dan diharamkan bagimu) istri istri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkawinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"


Dalam maksud ayat di atas, as nak cuba kaitkan hubungan as dengan abang-abang as adalah haram berkahwin sebab kami bersaudara walau pun satu mak berlainan ayah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa-apa pun as ada jumpa pertanyaan orang kepada penceramah terkenal Ustaz Azhar idrus mengenai adik beradik tiri.



agak kasar sikit bahasa Ustaz Azhar tapi as harap jelas pada mereka yang masih suka mempersoalkan hal ini.
----------------------------------------------------------------------------------------------

As cuba yang terbaik untuk memberikan penerangan kepada anda yang masih tidak tahu mengenai istilah adik beradik tiri...

Jika penerangan as ni salah, mohon perbetulkan di ruang komen bersama bukti anda.

Tips Jimat buat budak UKM

Assalamualaikum......

Apa khabar orang kampung??? Hehehehe...apa khabar juga pembaca My Idea @>--


Muahhh dari sufiyyah

Nah nak kongsi ciuman dari muncung sufiyyah...mmuaahhh...hehehehe...

Hari ni nak kongsi se dua tips jimat buat pelajar UKM.

1. Untuk jimat letrik kite pergi study di UKM. Sebagai pelajar kita ada hak nak guna semua letrik di UKM, terutama di PTSL, sebab kita bayar yuran mahal setiap semester. 

2. Kalau nak jimat guna broadband pun kita pakai yang PTSL UKM juga. Nak laju kena pergi kat kawasan bilik wifi..kalau ada makmal komputer di fakulti pun boleh juga. Saya suka jer guna makmal di FTSM..sebab sangat laju dan komputernya semua baru..almaklumla fakulti IT..(~~)

3. Kalau nak jimat duit beli buku baru yang mahal, anda hanya boleh minta dengan pihak PTSL untuk belikan untuk anda. Tapi ia bukan untuk dimiliki tapi untuk dipinjam. Cara-caranya ada saya tuliskan di sini  https://www.facebook.com/note.php?note_id=297462470281341.

4. Kalau buku tu dah ada, pinjam jerla kat PTSL pastikan anda ada kad matrik dan no pin..( oh saya sudah lupa no pin saya)

5. Dalam PTSL tak boleh bawa minuman berperisa dan makanan yang mengeluarkan bau. Tapi penat gak nak kuar turun naik tangga tinggi. Maka bawa le termos kecil, uncang teh atau milo 3 in 1. Air panas ada dalam PTSL nih maka tak beratla beg laptop kita yang da sememangnya berat.

6. Kalau nak print tesis atau jurnal, bagi pelajar FTSM, anda hanya perlu bawa kertas A4 dan boleh diprint di makmal komputer siswazah. Oh ya hanya untuk budak siswazah ok? Sebab kami dah bayar penggunaannya dalam yuran.

Ok itu jer la, tips yang saya selalu buat. Tapi yang no. 5 tu saya tak buat lagi, Pak-pak arab yang buat tuh.

Saya fikir kita kena gunakan kemudahan yang disediakan dengan semaksimum yang mungkin sebab kita bayar, jadi kenapa kita perlu duduk rumah menambahkan bil letrik dan air. 

Kalau buat kerja diluar lagi seronok bercampur dengan ramai orang walau tidak bertegur sapa...tapi tetap ada senyuman.

Sunyila duduk wat kerja sorang-sorang kat rumah..

Dalam PTSL tak boleh bergayut dengan telifon, jangan tiru cam saya kat bawah tu..tapi bergayut dengan rak buku boleh..hehehe


Telifon kak alfinnur saadah sebab lupa no pin nak pinjam buku...hahahaha...

Entri Subuh hari

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh......

Ini entri sebelum masuk waktu SUBOH (@@)/

As terbaca satu info ini mengenai cara kita beri Salam

Sebenarnya as dah lama tahu, cuma tidak secara detail dan tidak pula mengkajinya dan menanya lebih lanjut kepada ustaz as.


Copy and Paste

JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;
“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

Tolong tag kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

Sekian, semoga ada manfaatnya


Ini diambil dari FB Studio.muslim

--------------------------------------------------------------------------------------------

Secara jujur satu ketika dahulu as juga menggunakan perkataan Akum (masa zaman budak main sms)

Kemudian bila masuk U, akak roomate suh pakai Salam,

Kemudian bila bercampur gaul dengan kengkawan luar ofis, dia tegur salah dan suh tukar As Salam..dan tak sempat terang secara detail, dan as sendiri lupa sebab apa...

Kemudian, untuk kecepatan menaip mesej dan tiada orang lain yang berubah menyebabkan as kembali menggunakan Salam.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Sekarang ni as jadi konfius, bukan niat as untuk memberi kata 'Binatang', atau 'Selamat Tinggal' kepada orang yang dimesej, tapi niat as memang untuk mengucapkan 'Salam Sejahtera ke atas Anda'.

Tapi, kalau kita tak ubah cara taipan sms kita, ramai juga termasuk saya akan membaca perkataan A'KUM dengan sebutan AKUM dan Salam dengan sebutan Salam bukan diterjemahkan semula Assalammualaikum...

Tapi dalam hati kita, kita memahami ia sebagai Assalamualaikum.

Bagaimana dengan budak-budak kecil yang pandai membaca.

Saya rasa mereka tidak akan memahami sehinggalah mereka terbaca info diatas bila mereka dewasa kelak.

Kalau nak terangkan pada mereka juga ambil masa sikit....sikit jer..sebab budak cepat belajar. (^^)/

Maka dengan itu, rajinkan diri untuk menaip Assalamualaikum--- tapi kalau malas nak taip "SLM SJHTRA" ---huhuhuhu...

Masa akan datang mungkin akan keluar pula info baru--->oh...jangan guna singkatan ini, ia merujuk kepada maksud tidak baik....


Oklah, dah masuk waktu, jum kita solat, dan perbaiki diri yang lemah.

takleh cakap bye dah, (^^)/ tapi ta ta ta--- bolehkah??

Harta Orang Harta Ku Jua

ambik dari pakcik google

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera pembaca My Idea.

Harta orang harta ku jua...


Masa kecil-kecil dulu, mak abah dah ajar jangan suka mencuri hatta menggunakan barang orang lain tanpa izin tuannya. Tapi rasanya masa kecik dulu tak faham-faham jugak, bila dah besar gajah ini baru faham maksudnya.

Post ini ditulis berdasarkan kejadian tengah malam tadi...dan kejadian sebelum-sebelumnya.

Dalam mata sedang baru terlena, tiba-tiba masuk panggilan yang tidak dikenali. Apabila diamati rupanya panggilan dari sahabat lama. Saya tahu dia menggunakan telifon ofis. Uhh..cukup pantang saya...dan saya telah menegurnya dengan cara berhemah...- akibatnya dia dah tak sms saya...marahka?? sori =)

Hidup ini saya amat takut jika saya menggunakan barang orang lain tanpa izin mereka. Maka, sudah jadi lumrah kita akan minta halalkan semua benda yang kita pakai.

Mari kita baca post fahrain tentang manusia yang tidak amanah atau tidak JUJUR- sila kelik

Ok, jumpa lagi kengkawan, arios

Wassalam




Laguna Resort : Last Day + Conclusion

Salam sejahtera...(nada ngantuk)

Sekarang ni aku dah ade kat bangi. Kepenatan dah berkurangan tapi keseronokan masih terbayang di mataku....

Pada hari terakhir di Pulau Redang, kami bergambar lagi sepuas-puasnya.

Aku mula mencari ubat mabuk (teringat saat aku hampir muntah dalam bot....erk...seksa). Tapi hampa bila dapat tahu ubat da abis. Mujur ada air 100 plus dan laut hari tu agak tenang. Mujur juga kami di bawa ke jeti yang paling hampir dan masa perjalanan 1 jam saje.

Dari jeti kami dibawa makan nasi kukus dan ke Pasar Payang...tapi tak dapat nak beli banyak barang sebab berat dan masa ada lebih kurang 30 minit jer..

Kami check in flight jam 3 petang dan berlepas jam 4.30 petang...

------------------------------------------------------------------------------------
Kesimpulannya, bengkel ni sangat-sangat la seronok dan santai. Kami siapkan dulu kerja-kerja di FTSM kemudian hanya bincangkan future plan di Laguna Resort dalam satu hari sahaja. Waktu yang selebihnya kami enjoy dan bersantai di tepian pantai.

Terima kasih kepada Prof Aziz, Dr Jamaiah dan juga kawanku Aisyah kerana membuka dan memberi peluang pada aku untuk masuk group ni. Banyak peluang dan ilmu yang aku belajar di sini. Harap-harap pengalaman ini dapat bantu aku cari idea untuk tesis aku nanti.

Prof Aziz : Seronok tak? Nak pergi lagi tak? -- mesti la kalau orang belanja.... ;D

-----------------------------------------------------------------------------------
Kerja sekolah menambun deadline semakin dekat....exam pun sama...hahaha....aku masih lagi enjoy...

Jangan as!!!!!....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...