Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label Hutang. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Hutang. Papar semua catatan

Selamat Hari Merdeka Raya!!

Assalamualaikum

Selamat Hari Raya semua!! dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan

Agak terlalu lambat ya..as beri ucapan..hehe

Takder mood dan terlalu sibuk sangat dengan dunia luar sampai bila tiba nak online hanya bukak email dan buat perkara yang tertentu sahaja.

Hari ni sahaja tah hari ke berapa as ulang alik bandar.

Pagi tadi as hantar pakteh pergi ambik darah, as fikir nak menderma juga tapi rasa tak sihat saje, sejak tolong along pindah masuk rumah baru, jadi biarkan dulu.

Lepas tu as pergi buat laporan polis berikutan kes penipuan duit. Harap orang tu bersabar la ya, tak lama lagi anda akan dipanggil soal siasat, dan jika terkumpul bukti yang kukuh, merengkokla anda dalam penjara.

Harap doa-doa orang yang teranianya dimakbulkan Allah, ameen


------------------------------------------------------------------------------------

Hari ni dah mula pendaftran semester baru buat junior as di UKM dan maka telah masuklah semester akhir as di UKM.

Sambung PHD ?? ape Tu?? jenis penyakit PAYAH HENDAK DENGAR?? pekak ker??

hehe...malas da nak sambung belajar...sekarang dah sibuk dengan kerja, kumpul duit banyak-banyak pastu pergi haji dengan mak abah..

bila nak kahwin?? nanti bila as dah kaya raya dan kerepot as pergi la meminang anak orang..tak gitu?? haha

ramai laki yang sibuk tanya as berapa nak hantaran?nak murah boleh? bila nak kerja?

ish anda nampak sangat seperti minta dengan as ->

kita kahwin di pejabat kadi sahaja la, bayar upah nikah dan saksi. 

pastu bila as kerja, duit gaji as, as tanggung la sekali hidup abang, duit abang untuk abang sahajalah.


Terus terang as cakap, lelaki yang bertanya macam itu, apa motifnya? as tak nampak ke ihklasan anda.

As kira cakap lembut lagi semasa menolak anda. Sebab kalau anda yang bertanya pada abah as, takut sahaja anda dapat percuma sahaja perkataan "B.D.H". As kalau dapat selepuk perkataan tu dari abah memang merajuk beberapa hari la...hahaha

Oklah Sempena bulan Syawal dan Bulan kemerdekaan ini,

As nak minta maaf sangat-sangat pada orang yang as buat kecil hati. Bagi orang yang buat as rasa sakit hati pula, hanya masa yang dapat mengurangkan kesakitan. Apa-apa pun janji Allah itu pasti. Jumpa nanti di Akhirat kelak

..arious..




Hutang

Assalamualaikum

Hutang nyawa dibalas nyawa
Hutang budi dibawa mati
Hutang duit sila bayar!!!


Rusuhan Ptptn yang berlaku baru-baru ni banyak mendatangkan kesan negatif kepada pelajar yang terlibat....yer la..diorang minta mansuhkan bayaran balik ptptn..hurm..wajarkah bagi anda?

Saya tak tau sedalam mana isu ini..tapi kalau benar diaorang minta mansuh balik saya tak setuju la..tapi kalau minta untuk mengurangkan atau membuang bayaran kos perkhidmatan, saya sangat setuju..hehehe..

Saya selaku peminjam PTPTN berpendapat, kalau kita berhutang kita kena bayar balik hutang itu...
Anda tentu marah juga kalau orang yang pinjam duit anda tapi tidak bayar..marahkan? Tapi saya tak tahulah kalau orang tu baik sangat nak bagi pinjam tanpa perlu bayar dah...kira sedekah ajala...takepr...setakat RM 500 tuu....opsss setakat RM 21,000 tu bagi jerla sedekah...

Walaupun saya orang susah, saya berusaha untuk bayar balik pinjaman saya..Sebab saya tahu andai saya  nak pergi Haji ker, nak bagi makan keluarga ker...takder berkatnya...entah-entah kita ni sentiasa ditarik kesenangan dan diberi kesusahan oleh Allah sebab orang marah kat kita tak bayar hutang...
---------------------------------------///-----------------------------///----------------------------------------

Ok mari kita cakap terus terang aja...dunia ini kecil aja, sejauh mana kita lari dari orang yang kita berhutang, kita takkan lari dari ketetapan Allah. Hari ni saya berjumpa dengan seorang hamba Allah...dia tak berhutang dengan saya, tapi abang dia yang berhutang dengan..

Saya berani tanya betul ke anda dah kahwin? Betul...oh tahniah la anda dah kahwin..tapi anda perlu ingat anda masih berhutang duit dengan saya. Saya sudah katakan itu hanya pinjaman...tapi sekarang anda mengelakkan diri untuk membayarnya...walau saya sudah meminta lebih daripada tiga kali.

Tidak kembungkah perut anda dan ahli keluarga anda? Oh saya tidak menyumpah, sebab Allah itu ada...cuma saya hairan bagaimana orang yang pandai mengaji dan beragama tidak mengamalkan apa yang diajar.

Sekiranya anda terlalu susah kenapa tidak beransur-ansur dengan saya? Oh saya rasa anda tidak susah kerana anda mampu berkahwin. Adakah anda menggunakan duit saya untuk berkahwin? Jika benar saya rasa saya tidak boleh memaafkan anda kerana waktu itu anda merayu kerana anda kemalangan jalan raya.

Sekiranya saya berjumpa lagi dengan anda, harap saya tidak kenal anda mahupun saudara mara anda..kerana saya bimbang saya menjatuhkan maruah anda dan saudara anda yang popular disini.

Saya juga harap anda tidak sibuk-sibuk nak datang ambil tahu pasal saya diblog saya..melainkan anda nak bayar hutang anda..

Ish....insafkah anda?? saya tak tahu
marahkah anda dengan penulisan saya nih?
tapi marah lagi saya pada anda yang mungkir janji bayar hutang

Hutang ini saya takkan lupakan sehingga awak bayar balik..itu janji saya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...