Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Memaparkan catatan dengan label tetiba terasa hati....hahaha. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tetiba terasa hati....hahaha. Papar semua catatan

Kawal hati yang merajuk

Assalamualaikum

Ini entri untuk pujuk hati yang sedang menangis....

Tak tahu macam mana nak pujuk hati as yang terluka, merajuk, sedih dan merindui.....

As di ajar kalau as rindu pada cinta hati as, sampaikanlah al Fatihah kepadanya, walaupun mereka masih hidup yer...

Kalau as pulak tengah merajuk...better takyah la cakap banyak-banyak, as lagi suka ambil bantal menangis sampai tertidur...

Akak pernah ajar as kalau sedih sangat, bacalah Quran, solatlah hajat dan tahajud minta doa dengan Allah supaya hilangkan kesedihan di hati as...

Waaaa....as rindu dengan akak.....

Kalau aishah pula kalau as nangis kesedihan, aishah akan kata...takper acik dont worry its small matter aja...jom kita jalan-jalan hiburkan hati....ya...kami jalan-jalan..tapi as dengan mata bengkak....

Oklah.....letak sikit lagu sedih....harap esok hati yang sedih kembali ceria :'(



Everybody want happiness

Nobody wants pain

but we can't have a rainbow

without a little rain




Isu air tahun 2013

Assalamualaikum

As kalau boleh nak letak tajuk gempak lagi, tapi atas beberapa faktor menghalang as berbuat demikian.

Hurmm....Ya Allah berilah kesabaran kepada As dan adik-adik as.

Sudah lebih seminggu takder air di rumah kami. Masalah berpunca daripada tekanan air yang rendah dan pam apa tah tak dapat salurkan air ke tangki apartment kami.

Dah la air takder, lepas tu kami dapat notis, bil air naik dan kami juga diminta oleh pihak pemaju membayar baki bil air dari bulan Julai.

Ini tidak adil....rumah kami tidak pernah miss bayar bil, yang dah lepas tu lepas la...ni rumah kami tak kuat guna air tapi jumlah bil setiap bulan mesti lebih RM10.00 kalau dah naik lagi, mesti next bil akan cecah lebih RM 20.00 .

Hal ni membuatkan satu apartment kami mengeluh dan tertekan lagi-lagi keluarga yang ada anak kecil.


Alhamdulillah ada air


Tapi alhamdulillah ada satu paip air dekat dengan Rumah Sampah berfungsi dan membekalkan air kepada semua orang.

Maka, pagi ni kami konon-kononnya nak bangun jam 4 pagi, untuk sambung paip getah yang as beli 20 meter, tapi kerana jenis tidur lewat masing-masing bangun jam 630 pagi. Hahahahaha

Selepas solat subuh kami pun dengan semangat nak sambung paip sampai ke tingkat 4 tapi oleh kerana kami ni semua kurang mahir cara penyambungan getah paip, maka terkial-kiallah kami dan air tak sampai tingkat 4.

Alhamdulillah ada seorang atuk yang membantu dengan menggunakan paip getah dari rumahnya. Maka dapatlah kami kumpul air di tingkat 3.


Pertelingkahan Air

Ingatkan semua orang baik dan bertolak ansur di kejiranan kami ni, tapi rupanya ada juga seorang hambaNya yang jenis tak boleh tengok orang senang. 

Dah lama as perhatikan seorang hamba Allah ni, dari mula-mula as masuk apartment ni kira-kira dah 4 tahun  la..dan hari ni terserlah HITAM di hatinya.

As cuba bersangka baik selama ni, tapi tadi bila as dapat tau adik-adik as kena marah sebab kami guna paip air tu....rasa macam...haish.......hati as terguris, terasa kecil hati dan apa lagi ya??


Ini adalah first time kami ambil air untuk sambung ke rumah. Sebelum ni kami ambil satu dua botol dan angkut ke tingkat 4. Selama ini juga kami keluar pergi mandi di rumah orang atau masjid.

Kami ada maruah juga takkan nak mandi rumah orang selalu. Maka kami cari alternatif untuk sambung paip ke rumah kami di tingkat 4.

Siap perli - perli lagi yang dia tua dan masih mampu angkut air. Haish, cuba la duduk tingkat 4 dan angkut air berbaldi-baldi dan botol macam kami. Duduk rumah bawah bolehla cakap besar.

Kami hanya kumpul air untuk mandi dan wuduk sahaja, tapi dia kumpul air berbaldi-baldi nak basuh baju pagi ni.

Kami pun nak basuh baju juga tapi fikir cari mesin dobi keluar duit singgit sorang sebab kalau nak guna mesin basuh kami mesti pakai banyak air. Sedangkan paip untuk kongsi ramai orang.

Sebagai orang tua, kita perlu tunjuk contoh yang baik. Selain tu boleh anda marah-marah kami guna host ORANG LAIN punya.

As memang tak suka guna barang orang tanpa minta izin, dari awal-awal lagi pasangan atuk dan nenek dah membenarkan kami menggunakan paip getah mereka dan as sendiri minta izin dulu.

Selain itu, ada seorang abang juga minta kami guna saja getah paip dia, kesiankan kami gadih-gadis ini.

Tapi anda seorang perempuan dan selayaknya kami panggil nenek tidak ada balas kasihan kepada gadis-gadis seperti kami, hanya boleh tergelakkan kami bila tahu kami duduk tingkat 4 masa angkut air. dan ayatnya....oh penatlah kamu......haaa......ayat apa itu? 


Kucing

Apa kaitan kucing dalam isu air ni?

Ya. tiada kaitan dengan isu air, tapi orang yang marah-marah kami ni bela kucing.

Dari awal lagi as tak berkenan perangainya yang kurung kucing dia kat luar dan bertutup dengan alas plastik.

Sangkar kucing tu dah la terdedah dengan matahari dan kalau hujan mesti tempias...kalau tutup sekali pun pasti akan rasa sejuk hujan tu.

As tanya kenapa kurung kucing tu? Alasannya taknak kucing tu pergi mengorat kucing lain dan berkawan or gaduh-gaduh dengan kucing lain.

Oh my good.....who you ARE???

Menangis kucing tu minta dilepaskan....

Kesimpulannya

Apa yang as nak kaitkan ialah dengan binatang pun dia macam tu dengan manusia pun macam itu

Tiada perasaan belas kasihan dan bertolak ansur.

Ya Allah jauhilah as dan keluarga dan sahabat handai as dari bersikap demikian.

Hidup ini indah jika ada sifat bantu membantu, bertolak ansur dan kasih mengasihani.


Mood : Terasa hati....anda boleh buat as tersenyum kembali??


Moody pada saat terakhir Ramadhan

Assalamualaikum........................................................

Allahu Akhbar

Kita dah masuk ke fasa terakhir di bulan Ramadhan dimana seluruh umat Islam mengharapkan akan bertemu dengan malam Lailatul Qadar.

Apa itu malam Lailatul Qadar?

Malam yang lebih baik dari 1000 bulan, (kiranya jika kita beribadat pada malan itu, akan dapat pahala amalan seperti seribu bulan) dan turunnya ayat al-Quran....

mari kita baca selanjutnya...(^^)

Copy paste dari Wiki yer.....as tak rajin nak taip semua...(^^)

'Lailatul Qadar (Bahasa Arabلیلة القدر‎) adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadhan. Ayat al-Qur'an diturunkan pada malam ini. Malam ini disebut di dalam al-Qur'an dalam surah Al-Qadr, dan ia lebih baik daripada seribu bulan.

Saat pasti berlangsungnya malam ini tidak diketahui namun menurut beberapa hadis, malam ini jatuh pada 10 malam terakhir pada bulan Ramadhan, iaitu pada salah satu malam ganjil yakni malam ke-21, 23, 25, 27 atau ke-29, ini adalah pandangan jumhur ulama' dan umat Islam. Malah ada sebahagian kecil ulama yang menganggap ia berlaku pada malam genap seperti malam ke 22, 24, 26, 28 atau 30 Ramadhan. Ada juga sebahagian ulama berpendapat ia adalah tetap, iaitu pada malam ke 27. 

Walau bagaimanapun, antara hikmah malam ini dirahsiakan agar umat Islam rajin beribadat di sepanjang malam khususnya di sepuluh malam yang terakhir. Majoriti Muslim biasanya berusaha agar tidak mensia-sia malam ini. Mereka akan tekun dan menjaga diri agar berjaga pada malam-malam terakhir Ramadan sambil beribadah sepanjang malam. 

Yang pasti, Lailatul Qadar atau Malam al-Qadar ialah satu malam dalam bulan Ramadhan yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa yang beramal pada malam tersebut sama seperti beramal selama 1,000 bulan, iaitu bersamaan 83 tahun 4 bulan, jika mendapatnya selama 10 tahun bersamaan beribadat lebih 833 tahun, jika mendapatnya selama 20 tahun bersamaan lebih 1,666 tahun, jika mendapatnya selama 30 tahun mendapatnya bersamaan 2,500 tahun, berbahagialah orang yang tidak pernah meninggalkan solat Isyak berjamaah dan solat Tarawih kerana orang yang solat Isyak berjamaah dan solat Tarawih termasuk dari kalangan orang mendapat Lailatul Qadar, dan Rasullah s.a.w. mengatakan sesiapa yang tidak mendapatnya dia adalah tergolong daripada orang yang amat rugi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ada tak dikalangan pembaca blog as yang merasai kedatangan malam Lailatul Qadar?

As rasa as tak pernah lagi...

Tapi as pernah mendengar cerita dari pakcik makcik as, satu pagi yang dingin (10 malam terakhir Ramadhan) kira waktu yang terbaik untuk tahajud...arwah nenek as nampak beberapa orang yang berpakaian jubah di ruang tamu. Kumpulan tu hanya melintasi depan nenek dan ghaib menerusi tingkap rumah.

Nenek macam terkejut juga la, bimbang jika pencuri, rumah pakcik as memang akan ada polis ronda atas pelbagai faktor. Tapi itulah...memang tiada tanda-tanda pecah masuk....kira pandangan nenek seperti melihat bayangan dan ghaib begitu sahaja.

Pelbagai spekulasi di buat dan pakcik makcik as fikir nenek mungkin dilawat oleh malaikat-malaikat pada malam lailatul qadar sewaktu ingin bertahajud kepada Allah.

Hurmmmmm......teruja kejap as masa menulis nih....

Arwah nenek baru saja pergi awal tahun ni. 

Kalau dia hidup, dia akan sentiasa memberi nasihat agama yang paling asas. 

Contohnya : Solat sunat la dulu sebelum kamu hendak jalan jauh.

Mata nenek pula sangat baik walaupun umur menjangkau 100 tahun dan dia tidak nyanyuk pada usia tuanya.

Jika as dekat dengan dia, as kenalkan diri dan dia akan ingat dan bertanya khabar ahli keluarga as yang lain.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

MARAH ITU MUDAH, SABAR ITU INDAH

10 Ramadhan terakhir ini, as cuba yang terbaik untuk beribadat dengan hati yang tenang tanpa perasaan yang tidak baik.

As tahan marah, as tahan menangis tapi as gagal

As cakap dengan abah, bolehkan kita tidak ada perasaan marah? bolehkah kita tidak ada perasaan sedih?

As bukan robot abah...as manusia...

Sakit sangat jantung as kawal marah, as tahan menangis sampai as tak dapat tidur...

Akak yang melihatkan keadaan as pun berkata "istikharah lah as" mohon petunjuk dariNya.

As tak dapat tahan lagi, maka as menangis.

Hati as rasa hiba sangat dan as tak dapat nak luahkan pada mak abah

As tak nak mak abah bersedih, as nak mak abah sentiasa gembira.

Pagi ni pula as call mak, dan mak bagitau dalam perjalanan buat medical check up....harap result doktor semuanya ok...kalau tak mak kena pergi HKL lagi...kesian kat mak kalau kena minum IODIN lagi...as taknak mak minum dah benda tu...as yang tak minum pun turut demam panas masa jaga mak selama 1 minggu...jadi apatah lagi mak yang terpaksa minum benda tu untuk rawat kanser.

Hati mak tak boleh disusahkan lagi dengan rungutan as yang tak seberapa ni....apa yang as borakkan dengan mak melalui telefon hanyalah persiapan raya kami sekeluarga. Mak minta as buatkan kek, lepas tu mak teringin nak makan popia kecil.

As dah cari tak jumpa yang gulung, as jumpa yang simpul...kalau ada rezeki mak, bolehlah rasa nanti.

Dalam berborak dengan mak, air mata as menitik lagi.

Hati rasa sayu. Kenapa emo sangat as?

As mohon doa pada Allah, agar diberi ketenangan dan lupakan semua perkara yang buat as sedih.

As quote balik kata-kata abah

" Kita sebenarnya tidak tahu apa yang kita tidak tahu"

Jadi sabarlah wahai hati as yang terluka, MARAH itu MUDAH, SABAR itu INDAH.

Mungkin ada hikmahnya atas apa yang terjadi...belajarlah as...belajar lagi

As bukan kasyaf dan as juga tak nak tau apa-apa...as tak nak hijab terbuka di mata, telinga dan hati as.

As tak nak semua tu sebab as takut sangat kalau dapat tau

Ya Allah sekiranya dibuka hijab itu, as mohon sangat diberi kekuatan hati, kerana Engkau Maha Pengasih maka kasihan la as.


Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan suka memberi keampunan, maka ampunkanlah dosa-dosaku, dosa kedua ibubapaku, dosa kaum keluarga dan sahabatku dan dosa kaum muslimin dan muslimat. 

Mahkamah Akhirat

Assalamualaikum...

Entri ni di taip khas buat peringatan diri as dan juga pembaca blog Cinta Hati As.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Kehidupan seharian as memang tidak lari kalau as tak membuat salah...

Sebelum tidur akan berfikir apa dosa as dah buat sepanjang hari ni...

Ya Allah, kalau boleh as tak nak dah buat macam tu lagi untuk esok hari..

As harap sangat-sangat, kepada sahabat-sahabat as supaya dapat jaga pergaulan kita seharian.

As cuba untuk menjadi orang yang menjaga Islam, as sangat-sangat tak suka kalau orang bergurau yang melampaui batas. As dah cakap awal-awal lagi...

Tak nampakkah reaksi muka as yang rasa nak nangis...kadang-kadang yer mungkin anda tengok as gelak sama, tapi as menepis bukan?...as ada cakap jangan bukan?...

As bukan orang yang suka-suka untuk putuskan hubungan silaturrahim, tapi jika perhubungan itu melangkaui batas yang telah ditetapkan oleh Islam, as rasa tidak salah untuk putuskan hubungan dengan anda.

Sebab as dah bagitau awal-awal as tak suka, tapi tak nak dengar...

As bukan orang yang alim...

As bukan orang yang pandai agama

Tapi as masih tau serba sedikit tentang pergaulan antara manusia.

As memang tak suka sekiranya bergurau senda yang melampaui batas.

As memang suka bergurau, tapi as bukan orang yang mudah jika gurauan itu terlalu sensitif kerana as takut dengan Allah..

Ini bulan Ramadhan, bulan yang mulia.. as kawal diri as dari marah, merajuk dan sebagainya.

As cuba juga untuk jadi yang terbaik walaupun di bulan lain...jadi as perlukan sokongan orang-orang sekeliling as.

Tapi kalau orang sekeliling as tak sokong as takper, biarlah as keluar sahaja dari kawasan itu...semata-mata as nak cari redha Allah.

Mak Abah as pun tak suka kalau as bergaul bebas....

Dan tak lama lagi as akan berkahwin, jika kita nak anak kita menjadi anak yang soleh-solehah, kita perlu menjadi orang yang tahu menjaga akhlak dan agama yang di pegang.

Bukan senang as nak jaga peribadi dan akhlak as

Bukan senang as nak jaga lidah as

Bukan senang as nak juga maruah as dan keluarga.

Harap sahabat-sahabat as dan pembaca blog Cinta Hati As menjadi insan yang beriman kerana kita tidak hidup menongkat dunia sahaja, tetapi kita akan dihidupkan kembali di Akhirat kelak.


Setiap amalan di dunia semuanya akan dihitungkan dalam Mahkamah Akhirat.

--------------------------------------------------------------------------------------------
HARI KEBANGKITAN...






Macam manakah perjalanan kita bermula bila tiba waktu itu?

Penulisan seterusnya hanyalah salinan dari kitab-kitab....jika anda tidak percaya apa yang as salinkan, silakan bertanya kepada orang yang celik pandai tentang Islam.
-------------------------------------------------------------------------------------------

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

  1. Pemimpin yang adil
  2. Pemuda yang giat beribadah kepada Allah
  3. Orang yang berdzikir kepada Allah di tempat yang sunyi sampai air matanya mengalir karena rasa takutnya kepada Allah
  4. Orang yang hatinya selalu terkait (terikat) dengan masjid saat ia keluar sampai kembali lagi masuk ke masjid
  5. Orang yang bershadaqah dengan sembunyi-sembunyi sehingga orang lain yang ada di kanan-kirinya tidak mengetahuinya
  6. Dua orang yang saling mencintai karena Allah, maka mereka berkumpul dan berpisah semata-mata karena Allah
  7. Lelaki yang diajak berbuat mesum (berzina) oleh wanita cantik, tetapi ia menolaknya dengan berkata: "Aku takut kepada Allah."

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan:

- Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.
- Kitab Nashaihul Ibaad


☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Membawa diri lagi

Assalamualaikum...

Agak terkecil hati dengan kata-kata seorang.

As rasa macam as sahaja yang lebih-lebih..

As rasa macam as sahaja yang berusaha

As rasa macam as ni sahaja bertepuk sebelah tangan...

As merintih merayu dengan Allah untuk diberi kekuatan hati

As menangis mengadu dengan Allah untuk dipermudahkan segala

As menangis kerana as tidak tahu macam mana nak handle

As tak tahu apa yang as tak tahu,

As dah cuba sedaya upaya untuk menjadi yang terbaik

Tapi as masih di pandang mudah sahaja..

As rasa nak bawa diri lagi

Ke mana distinasi kali ini untuk pergi?

Tapi bila teringatkan mak abah yang mencari as, tak sampai hati untuk diamkan diri



Surat Buat Diri As Sendiri


As ingat tak kata-kata ni....

Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan.


MANUSIA.....
boleh membentuk SERIBU kata-kata,
SERIBU bahasa,


Namun, ia tidak dapat memperlihatkan UNGGULnya perasaan...


Jangan sedih as....

Sabar...sabar..sabar...

Jika sudah sampai tahap tidak mampu untuk bersabar lagi, maka buatlah keputusan bijak, jangan mengikut hati...tapi ikutla logik akal..

Banyakkan doa..

Pembaca blog Cinta Hati As...

Doakan as juga yer...

As rasa sedih sangat sekarang ni....



Menyesal

Assalamualaikum

Semalam, merajuk dengan abah....

As tak tahu abah tengah stress jadi semalam as tak tahan hati dan sensitif tak bertempat....sedih jugak la.

Andai abah buka dan baca blog as sekarang ni, as nak minta maaf sangat. Memang as nak telefon abah dan minta maaf tapi as takut tak tercakap tapi dengar esakan tangisan saja.

Tadi mak telefon, pujuk as...sebenarnya as pun bersalah dengan mak juga sebab buat mak susah hati.

As takder la terasa hati sangat dan merajuk tak nak balik...as sajer jer cakap macam tu semalam sebab terkecil hati dengan abah.

As tahu semuanya tak betul.....tapi as saja cuba cari perhatian mak abah...tapi tak kena pada tempat dan masanya kan??

As minta maaf (~~)

Esok as akan balik jumpa mak abah

Harap kita tak kekok....dan buat tak tahu....

As akan fikir balik semuanya.....dan mungkin akan tak nak bincang lagi...




Memudahkan perkahwinan

Assalamualaikum


As bila nak kahwin? itu soalan yang selalu diajukan oleh kawan-kawan yang dah ada anak 2-3 orang dan juga saudara mara..

Bila abang-abang as kahwin semua hadirin akan cakap camni, kenduri as nanti mesti best lagi, meriah lagi, besar lagi....yela as kan anak tunggal..


Hati as -----> SEDIH....

Ramai lelaki yang hadir dalam hidup as cakap...ape mak abah awak nak jual anak ker?

Ok...memang as tak kawan terus dah lepas mereka cakap camtu.


As pun tak suka majlis yang besar-besar, as kalau boleh nak akad nikah pastu buat majlis kesyukuran yang sederhana.


Lepas as terangkan pada makcik-makcik as dan pada kawan-kawan diorang terdiam.

Mungkin diorang fikir kalau buat kecil-kecilan tak cukup la nak bagi tetamu makan, apatah lagi saudara mara pun takkan cukup makan...sebab keluarga as besar...

Hati as ------------> SEDIH


Kawan as cakap, takpe awak nak buat kecilan, tapi awak boleh tahan ke dengan cemuhan masyarakat sekitar? yela, tak macam kenduri kawin orang lain...besar-besaran, door gift warna warni, ada makan mewah banyak untuk tetamu...

Hati as ------------------------>SEDIH


Ada Jodoh as akan kawin juga walau takder kenduri besar-besaran macam yang orang lain minta.


Kenapa nak menyusahkan hidup as dan pasangan as? perkahwinan itu sepatutnya memudahkan....rasa sedih sangat dengan tanggapan orang...

Apa salah as kalau nak buat setakat yang mampu SAHAJA?


Kesimpulannya,
okeys jangan tanya dah as bila nak kahwin,
kalau as kahwin pun jangan tanya berapa hantaran,
kalau as tak jemput ramai orang pun jangan tanya kenapa?,
kalau as merajuk hati tak nak kahwin pun, jangan bising-bising,,,

mood : HATI BERCELARU / SEDIH / TENSION




Ya Allah


 Assalamualaikum...

As berasa sedih sangat....banyak benda yang mengecewakan diri as. Antaranya apabila orang yang as hormatkan mendoakan as agar as keseorangan seumur hidup. Apa dosa as pada anda?

Apa hak anda untuk mendoakan as sedemikian kali? Kerana anda bergaduh dengan orang lain, apa kaitan as dalam perbalahan itu?

Jangan buat mak abah as menangis dengan doa anda. Walau abah tidak bercerita, tapi as masih ada orang lain yang memberitahu perkara yang sebenar.

Jika as jumpa anda, as nak tengok adakah anda akan masih pandang muka as nih?

Bak kata mak, kita hidup atas dunia tak selamanya akan senang jika kita mendoakan agar orang itu musnah...sebab dalam hal pergaduhan ini, as memang tidak ada kaitan sedikit pun melainkan pertalian darah...

Mujur as ada mak abah yang sangat cekal dan tabah.

Sejak dari kecil lagi anda suka memandang rendah pada as, tapi as sebagai anak, as sikit pun tak merasa hairan, kerana anda bukan mak abah as...

Mak abah as adalah yang terbaik dari anda...mereka lebih menerima segala kekurangan yang ada pada as.

Siapa anda hendak menilai hidup as...

Bukan anda yang menentukan as ni hidup dengan siapa...

Semuanya di tangan Allah

Walaupun as senyap, tapi as masih ambil perhatian lagi apa yang berlaku dalam keluarga as..

As harap as diberikan kesabaran tinggi, as harap as masih boleh tersenyum walau terpaksa dihadapan anda sekeluarga...

Sebab takder guna as nak buat kelakuan seperti anda sekeluarga..

Kerana itu menjadikan as lebih teruk dari anda...

KHAYALAN SAHAJA

Assalamualaikum

Sudah setahun berlalu peristiwa yang hampir buat as hilang semangat dan hampir putus asa.
As dah hampir lupa apa yang berlaku tetapi hati sedikit tersentap apabila melihat beberapa kawan as mendapat sakit yang boleh menjejaskan kesihatan mereka, dan orang disekelilingnya.

Sukar nak percaya tapi ia tidak mustahil. As taknak dah lihat semua ni taknak dah. Kenapa ada manusia yang sangat kejam. Jika sudah tidak ada hubangan kenapa perlu menyakitkan kawan as sehingga ia mendatangkan kesakitan kepada orang lain juga.

As tidak belajar agama tinggi-tinggi, jauh sekali sebagai seorang pendakwah agama, tapi as masih tahu salah untuk menggunakan ilmu songsang apatah lagi kita hidup beragama. 

Seteruk mana pun hati as sakit, as tidak akan menggunakan ilmu songsang mengenakan orang lain walau waktu itu setiap hari as diganggu oleh suara yang mengajar bukan-bukan. Jika anda seorang pendakwah yang mengajak orang ke arahNya kenapa tidak anda berdakwah kepada diri sendiri untuk memujuk hati yang terluka.







Sekarang apa yang harus as lakukan selain berdoa kepadaNya? Adakah as perlu berdiam diri seperti yang diarahkan oleh abah? Mereka adalah sahabat as teman as waktu as sakit dan waktu as gembira.

As tahu niat abah taknak as dicederakan oleh hati si amarah. Tapi as perlu buat sesuatu...as tidak pandai tapi as anak abah dan mak. As nak jadi segagah abah dan setabah hati mak. Jika si amarah tidak puas hati itu hak dia, tiada siapa yang sempurna. Tapi setiap perbuatan ada pembalasan. Itu hukum karma yang telah ditetapkan oleh Allah. Cuma ia lambat dan cepat.

Jika hati si amarah tanya pada as adakah hati as masih berdendam? As mungkin tidak berdendam tapi marah masih ada dan setiap hari as berdoa kepada Allah agar diberi ketenangan dan hilangkan segalaningatan itu walau ia mustahil...mungkin

RESULT PEKSE

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

BadMood


Bukan salah siapa-siapa..salah saya yang suka berfoya-foya ( pinjam kata-kata ustzah sri banun) waktu belajar.

Alhamdulillah, subjek yang paling lemah sekali saya tidak dapat "c". Kalau saya dapat itu, saya dah buat keputusan untuk terus berhenti belajar...waktu buat keputusan ni, ramai yang membantah cuma ibu yang sokong walau dalam diam dia tak berapa setuju. Itulah ibu, sejak dahulu lagi dia penyokong tulang bengkok ini.

Malam tadi keluar result dan keputusannya saya kena teruskan pengajian walau saya sudah malas. Sebenarnya saya tidak malas, cuma unmood.

Ibu sangat gembira dengan keputusan periksa saya..dia cakap saya kena teruskan walau apa rintangan sekalipun.

Semua orang bertanyakan bila saya mahu pulang rumah. Saya UNMOOD nak pulang.

Saya rindukan semua orang tapi saya

Kawan-kawan bertanya khabar pada saya tapi saya

Saya sangat-sangat B.......

---------------------------------------------------------------------------------------

Ok...cukup


Bila agaknya saya akan dapat bilik saya bersama-sama dengan gadjet-gadjet baru yaa????

Owhhh...excitednya.....

Bila?? Kenapa lambat sangat?? Kalau mudah dapat taklah saya teruja kan?? Hehehe (^^)


Kata Hati : mengisolasikan diri seperti dahulu

Sorry I'm Not Perfect



Hey dad look at me
Think back and talk to me
Did I grow up according to plan?
And do you think I'm wasting my time doing things I wanna do?
But it hurts when you disapprove all along

And now I try hard to make it
I just want to make you proud
I'm never gonna be good enough for you
I can't pretend that
I'm alright
And you can't change me

'Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I'm sorry
I can't be perfect
Now it's just too late and
We can't go back
I'm sorry
I can't be perfect

I try not to think
About the pain I feel inside
Did you know you used to be my hero?
All the days you spent with me
Now seem so far away
And it feels like you don't care anymore

And now I try hard to make it
I just want to make you proud
I'm never gonna be good enough for you
I can't stand another fight
And nothing's alright

'Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I'm sorry
I can't be perfect
Now it's just too late and
We can't go back
I'm sorry
I can't be perfect

Nothing's gonna change the things that you said
Nothing's gonna make this right again
Please don't turn your back
I can't believe it's hard
Just to talk to you
But you don't understand

'Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I'm sorry
I can't be perfect
Now it's just too late and
We can't go back
I'm sorry
I can't be perfect

'Cuz we lost it all
Nothing lasts forever
I'm sorry
I can't be perfect
Now it's just too late and
We can't go back
I'm sorry
I can't be perfect
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...