Pelawat Cinta Hati As

featured Slider

Asam Jawa Madu ubat sakit tekak

Assalamualaikum

Hari ni as  nak kongsi cara ubat (tradisional kot) untuk sakit tekak (bengkak atau luka)

Balik dari Melaka baru-baru ni, as kena sakit tekak yang teruk. Tak luka sangat tapi bengkak yang teruk sebab terlalu sukar nak menelan makanan.

Oleh kerana lapar dan dahaga as tetap menelan dengan penuh seksaan.

Hati mula teringat azab Allah kepada mereka yang engkar di neraka. Ada yang kena minum air panas yang mendidih dan juga air nanah.

Dalam setiap kali sujud, as dapat rasakan seperti ada batu berat yang tindih tekak as. Rasa sangat sakit. Lalu as berdoa kepada Allah agar diampunkan dosa dan diringankan sakit.

Sakit tekak yang bengkak nih bukan sahaja sakit di tekak tapi ia turut sakit hingga ke telinga dan kepala jadi as demam juga.


AIR ASAM JAWA CAMPUR MADU

Dah makan pain killer, strepsils, minum air suam....tapi tak kurang bengkak tu..sekejap jer..

Tertiba teringat air asam jawa, as pun bancuh la dalam sesudu asam jawa bersama air panas dan letakkan 3 sudu madu. Sebab as tak suka minum masam sangat..

Minum suam-suam pun ok. Kalau panas sangat kang bahaya jugak tekak yang sakit tu

Alhamdulillah malam tu tidur dengan baik, kalau tak mesti terjaga sebab terasa perit anak tekak.

Asam jawa ni juga bagus untuk mencairkan kahak...sebab tu kalau boleh minum panas skit atau suam-suam.

Air asam masin dan asam jawa
Kalau malas sangat nak buat air asam jawa beli jer air asam jawa botol. Tapi as cakap betul buat sendiri lagi baik, ditambah madu. In sha Allah boleh kurangkan bengkak dan batuk.

Air asam masin tak yah la yer....tu as beli sebab teringin sangat..tapi tak sedap dah macam dulu-dulu....meloya lak...(~.~)










1 orang komen as:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...